23948sdkhjf

Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Coop Sveriges vd i en krönika om vad den nya situationen lärt honom och vad som mer finns att lära.

I veckan fick jag ett samtal från landsbygdsministern som både ville förhöra sig om hur vi på Coop klarar det ökade trycket under coronakrisen, och återigen understryka det enormt viktiga samhällsuppdrag vi har. För mig var det bara ett kvitto på vad vi nu känner in i varje stund.

Matförsörjningen är helt avgörande för ett stabilt samhälle – systemet som ser till att det finns mat i skafferierna får helt enkelt inte stanna upp. 

I en kris trycktestas de egna systemen, och allt ställs på sin spets – håller våra strukturer? Har vi byggt upp en tillräckligt stabil organisation för att vi ska klara att ställa om? Klarar vår organisation av att leverera?

Nu, några veckor in i den mer akuta viruskrisen, kan jag stolt konstatera att våra system så här långt står pall. Tillsammans, med gemensamma krafter, klarar vi att leverera på vårt samhällsviktiga uppdrag.

Men situationen vi befinner oss i är ny, och varje dag lär vi oss mer. Några spaningar inom vår organisation kanske kan lära oss ytterligare:

  • Det är viktigare än någonsin att se verksamheten som en process, en kedja som inte är starkare än sin svagaste länk. När Coops terminal i veckan nådde all-time-high i expedierade butiksförpackningar under en dag, var det ett resultat av många hjälteinsatser i varje del i kedjan. Inköp, logistik, transport, butik och alla andra levererade på sina områden och klarade av att skala upp när det gällde. Att man aldrig får glömma någon del av kedjan blev plötsligt tydligare än någonsin – vi står i detta tillsammans.
  • Nöden – eller kanske en kris – är alla uppfinningars moder. Sällan har vi sett att så många initiativ tagits av butikschefer runt om i landet och medarbetare i alla delar av organisationen, för att skapa snabba och smarta lösningar på de nya utmaningar som uppstått. Idéer som förvandlas till verksamhet direkt, för att stötta personer över 70 år, för att skydda personal och kunder från smitta, för att hjälpa riskgrupper att få sin mat levererad på ett säkert sätt. Jag är säker på att många av dessa idéer kommer att leva vidare långt efter den här krisen.

  • Digitaliseringen har förvisso gått snabbt men måste gå snabbare. Det är en överlevnadsfråga. Nästan över en natt ändrades våra vanliga konsumtionsmönster och många fler ville kunna göra större inköp på nätet. Grupper som tidigare inte varit stora användare av de digitala tjänsterna, så som landets seniorer, har plötsligt kanske störst behov av alla att använda dem. Här har vi kunnat leverera anpassade tjänster. Situationen där människor har nästan all sin kontakt med omvärlden via datorer och mobiler kanske ger en försmak av hur den nya digitala framtiden ser ut.

En sista lärdom jag tar med mig är just den att vi alla kanske behöver utmanas för att bli ännu mer kreativa. När vi ges möjlighet så behöver inte steget vara långt från idé till verklighet.

Magnus Johansson, vd Coop Sverige

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11