23948sdkhjf

Lösviktgodiset minskar kraftigt

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Mer hygienska lösningar kan vara svaret.

Påsken är traditionellt lösviktsgodiset största högtid men den pågående coronaepidemin och rädslan för att smittas har redan tidigare sett ut att påverka försäljningen. Cloetta har nu gått ut och bekräftat tidigare farhågor om att risken för kundernas efterfrågan nu kommer att "minska kraftigt". Samtidigt styr företaget om till mer förpackade produkter då dessa, trots en minskning i vissa försäljningskanaler ökar i andra.

Läs också: Ingen lösvikt i Danmark – Cloetta påverkas

Problemet för många konsumenter är det upplevt ohygieniska med öppna lådor och gemensamma plockskedar. Men det finns mer hygieniska alternativ på marknaden som nu ser sin chans.

Mixmo är företaget som utvecklar och marknadsför en lösplockslösning där produkterna aldrig vidrör varken personal eller andra kunder, och dessutom är skyddade från nysningar, eller annat som kan kontaminera. Allt sker med en knapptryckning som gör att godiset, nötterna eller vad det nu kan vara hälls ner i påsen eller burken.

– När jag pratar med folk i branschen uppskattar de ett tapp just nu på mellan 25 och 30 procent, kanske mer, säger Lars-Erik Fogh sales manager på Mixmo,

Mixmos, baserade i Ljungsarp startade 2011 utanför Jönköping ochär idag verksamma i Frankrike, Polen, Thailand och USA via partners. Men lösningen har aldrig riktigt slagit rot i hemlandet Sverige.

Läs också: Ökad vinst för Cloetta

– Det gjordes lite tester i Sverige och många var positiva till vår lösning, men sen hände det inget. Vi var väldigt tidiga ute med vår lösning men det är först nu vi ser att intresset för våra produkter har mognat, säger Lars-Erik Fogh.

Enligt Lars-Erik Fogh finns det dock mycket att vinna på att införa deras lösning, även efter epidemin.

– Många säger att de inte köper lösgodis eller inte låter sina barn köpa lösvikt på grund av hygienskäl och det är nog en större grupp konsumenter som går bort än man tror. Sen är vår lösning billigare i längden då man inte måste städa eller fylla på lika ofta samt att godis som skum och liknande håller sig fräschare och får längre hållbarhet, säger han och fortsätter:

– Just nu letar vi efter investerare då vi vill ta systemet till nästa nivå, göra det mer digitalt, optimera maskinen för olika butiksmiljöer och även installera mätare som kan skicka signaler om när det krävs påfyllning. Går allt rätt så är det här en potentiell exportsuccé.

Mer om: Cloetta | lösvikt | Mixmo
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu
Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Orkla köper Havrefras

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mat och apoteksvaror i samma påse

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141