23948sdkhjf

Lösviktgodiset minskar kraftigt

Mer hygienska lösningar kan vara svaret.

Påsken är traditionellt lösviktsgodiset största högtid men den pågående coronaepidemin och rädslan för att smittas har redan tidigare sett ut att påverka försäljningen. Cloetta har nu gått ut och bekräftat tidigare farhågor om att risken för kundernas efterfrågan nu kommer att "minska kraftigt". Samtidigt styr företaget om till mer förpackade produkter då dessa, trots en minskning i vissa försäljningskanaler ökar i andra.

Problemet för många konsumenter är det upplevt ohygieniska med öppna lådor och gemensamma plockskedar. Men det finns mer hygieniska alternativ på marknaden som nu ser sin chans.

Mixmo är företaget som utvecklar och marknadsför en lösplockslösning där produkterna aldrig vidrör varken personal eller andra kunder, och dessutom är skyddade från nysningar, eller annat som kan kontaminera. Allt sker med en knapptryckning som gör att godiset, nötterna eller vad det nu kan vara hälls ner i påsen eller burken.

– När jag pratar med folk i branschen uppskattar de ett tapp just nu på mellan 25 och 30 procent, kanske mer, säger Lars-Erik Fogh sales manager på Mixmo,

Mixmos, baserade i Ljungsarp startade 2011 utanför Jönköping ochär idag verksamma i Frankrike, Polen, Thailand och USA via partners. Men lösningen har aldrig riktigt slagit rot i hemlandet Sverige.

– Det gjordes lite tester i Sverige och många var positiva till vår lösning, men sen hände det inget. Vi var väldigt tidiga ute med vår lösning men det är först nu vi ser att intresset för våra produkter har mognat, säger Lars-Erik Fogh.

Enligt Lars-Erik Fogh finns det dock mycket att vinna på att införa deras lösning, även efter epidemin.

– Många säger att de inte köper lösgodis eller inte låter sina barn köpa lösvikt på grund av hygienskäl och det är nog en större grupp konsumenter som går bort än man tror. Sen är vår lösning billigare i längden då man inte måste städa eller fylla på lika ofta samt att godis som skum och liknande håller sig fräschare och får längre hållbarhet, säger han och fortsätter:

– Just nu letar vi efter investerare då vi vill ta systemet till nästa nivå, göra det mer digitalt, optimera maskinen för olika butiksmiljöer och även installera mätare som kan skicka signaler om när det krävs påfyllning. Går allt rätt så är det här en potentiell exportsuccé.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078