23948sdkhjf

Kedjornas planer för e-handeln: ”Corona har skyndat på utvecklingen 2-3 år”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Tror att e-handelsomsättningen varaktigt kommer fördubblas men ändå inte i närheten nå efterfrågan. Så jobbar kedjorna febrilt för att komma ikapp. Coop ställer exempelvis om stormarknader för att underlätta.

Det är bråda tider när Fri Köpenskap når Niklas Zeitlin, operativ chef för Coop Online, strax innan påsk.

Läs också: Klart: Coop öppnar obemannade butiker

– Vi försöker öka kapaciteten varje enskild dag och har gjort så de senaste sex veckorna. I går släppte vi 500 nya leveranstider i Stockholm för att skapa mer utrymme under långfredagen. Dessa tog slut direkt, berättar han.

För att möta den kraftiga efterfrågan jobbar Coop på flera olika plan.

– Vi har förlängt arbetspass, satt in extraresurser och anställer mängder av nya både på lagret och logistiksidan.

De 10-talet underleverantörer inom spedition anställer också så mycket som går och i Stockholmsområdet har nyligen flera fysiska Stora Coop-butiker börjat plocka egna ordrar för att avlasta den centrala e-handeln. Två Stora Coop-butiker ställs nu om per dag.

Läs också: Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

– I den situation vi befinner oss i nu behöver vi vara snabbfotade. I Stockholmsområdet har det här inneburit att vi ökat kapaciteten i Hämta-konceptet med 150 procent mot föregående vecka, berättar Niklas Zeitlin.

Coop ställer om Stora Coop-butiker som själva plockar varor till sina Hämta-koncept. Foto: Pontus Nyman/Arkiv

Totalt uppskattar han att hela e-handeln har fördubblat sin kapacitet på riksbasis sedan coronaeffekterna började bli märkbara i Sverige.

– Just nu ligger förstås största fokus på här och nu, men vi behöver också lyfta blicken för att parallellt säkra upp för höst, vinter och vad som kommer under 2021.

I länder där coronautbrottet pågått längre syns varaktiga beteendeförändringar hos konsumenter när det gäller e-handeln och Niklas Zeitlin tror att utvecklingen kommer att bli tydlig även i Sverige. Många som testar tjänsterna tros få mersmak.

Läs också: Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

– Jag tror att hela e-handelsutvecklingen åtminstone kommer att ha påskyndats med två år även efter att coronakrisen klingat av.

Den utvecklingen försöker Coop nu möta.

– I höst tror jag att vi kommer att ha tre- eller fyrdubblat vår e-handelskapacitet jämfört med den ursprungliga planen. Tillväxten har accelererat och nu måste vi helt enkelt möta den på mycket kortare ledtider. Det är en stor omställning, konstaterar Niklas Zeitlin.

Niklas Zeitlin. Foto: Joachim Björk.

Exakt vad den nya verkligheten kommer att innebära får framtiden utvisa, menar han.

Läs också: Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

– Vi kommer att gå ut från den här krisen med en helt annan spelplan och det blir säkert att man kommer att behöva ställa om på något sätt, säger han.

Bortsett från de fysiska matbutikerna gör den renodlade e-handelsaktören Mathem liknande grepp. De har ökat antalet sysselsatta med 250 sedan början av mars och merparten av dessa jobbar på lagret.

– Vi har ökat upp lagret så att det är i drift mellan 3 på morgonen fram till midnatt så vi är i princip igång dygnet runt. Sedan har vi ökat effektiviteten till exempel genom att smalna av sortimentet runt 10-20 procent och istället fokusera på de högfrekventa artiklarna. På så sätt har vi effektiviserat våra inköps- och varumottagningsrutiner, berättar vd Johan Lagercrantz.

Logistiken har också vässats men där behövs inte lika många nyanställningar för att öka upp effektiviteten.

Läs också: Coop i nytt avtal om digitala kvitton

– Bilarna fylls upp bättre och det blir fler stopp per timme, konstaterar han.

När det gäller den långsiktiga e-handelstillväxten delar Johan Lagercrantz Coops bild av att coronautbrottet kommer att bli en katalysator för e-handeln.

– Jag tror säkert att utvecklingen har påskyndats med 2-3 år. Vi ser att det är så pass många nya som tillkommit och vi har fått ett plötsligt genombrott i målgrupper som vi normalt haft svårt att nå fram till.

I slutet av året tror han att den totala omsättningen i e-handeln kommer att vara dubbelt så hög jämfört med året dessförinnan.

– Vad det sedan slutligen landar på handlar mindre om efterfrågan och mer om vad branschen mäktar med. Jag tror säkert att efterfrågan kommer att vara 3-4 gånger större än vad vi klarar av att leverera.

Hur tror du att den ökade e-handeln kommer att påverka branschen?

– Jag tror inte att det kommer att vara jättedramatiskt annat än att det blir mer av allt. Det som hänt är i princip att vi tagit en tripp i tidsmaskinen 2-3 år fram i tiden. Men det är också bara en volymökning eftersom det inte skiljer sig när det gäller vilka varor som efterfrågas eller på vilket sätt man vill ha dem. Däremot kommer den ökade efterfrågan att kräva mer investeringar.

Mathem har sedan tidigare tecknat avtal om ett nytt 32 000 kvadratmeter stort lager i Larsboda, Farsta, men det planeras tas i drift först 2022.

Kan det bli aktuellt med ytterligare ett lager nu?

– Den efterfrågan vi trodde skulle komma om några år är nu här och då får vi titta på hur vi kan lösa det. Man kan bygga nytt, bygga om eller gå upp till produktion 24 timmar om dygnet. Det är några exempel och just nu väger vi saker mot varandra och tittar på vad som kommer att ge störst effekt på kort tid, men jag vill i dagsläget inte gå in på det ytterligare.

Mathem har hittills ökat kapaciteten med 33 procent under coronapandemin och räknar med att öka 50 procent till de kommande 1-2 månaderna.

– När vi är framme i juni kommer vi nog att ha fördubblat kapaciteten, men vi kommer förstås inte vara nöjda förrän alla som vill handla hos oss kan handla hos oss.

Även Ica känner av den skarpa efterfrågan på e-handeln och jobbar kontinuerligt för att minska väntetiderna för kunderna. Inte minst med expresslanseringen av Ica Pronto för hemleveranser, som Fri Köpenskap tidigare berättat om.

– I dagsläget erbjuder över 100 Ica-butiker Pronto med hemkörning av ett mindre sortiment mat direkt från butik och ambitionen är att cirka 150 butiker ska anslutas under våren. Tjänsten finns tillgänglig för alla men just nu prioriteras den till de som tillhör en riskgrupp eller är sjuka, säger skriver Mats Mehlberg, pressansvarig hos Ica i ett mejl till Fri Köpenskap.

Mer om: Coop | e-handel | Mathem
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Klart: Ny Ica till handelsområde – öppnar 2021

En ny Icabutik öppnar i Sjöbo hösten 2021.

Maxi ökade mest bland Ica-butikerna i juni

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Nyhetsbrev

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.191