23948sdkhjf

Stort gensvar för Axfoods snabbspår för lokala producenter

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Över 150 producenter har anmält sig och 120 har redan godkänts.

De svenska lokala matproducenterna upprop om att de behöver stöd från de stora dagligvarukedjorna under coronaepidemin har hörsammats på flera håll. Exempelvis har Lidl de senaste två veckorna skrivit avtal med sex producenter.

Axfood har för att underlätta för de lokala producenterna öppnat ett snabbspår för att bli leverantör till kedjornas olika butiker; Hemköp, Willys, Tempo och Handlar’n. Detta för att korta ner och effektivisera den normala processen, och snabbt få ut lokalt producerade matvaror med bibehållen livsmedelssäkerhet.

Redan efter knappt tre veckor har 150 producenter kontaktat Axfood via snabbspåret. Omkring 120 av dem är nu godkända och kvalitetssäkrade. Ett 20-tal av producenterna har redan varor på butikshyllor runtom i landet, eller har varor på väg till butik.

– Jag är glad och stolt över att så många matproducenter vill samarbeta med oss. Utöver att hjälpa dem och göra det möjligt för våra kunder att stötta de småskaliga svenska matproducenterna hoppas vi också kunna bygga långsiktiga relationer med många av dem, säger Nicholas Pettersson, vd på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, som driver arbetet.

Leverantörerna representerar många olika typer av lokalt producerade matvaror inom dryck, mejeri, kött samt frukt och grönt. Bland de butiker som redan har snabbspårsvaror i sortimentet finns Hemköp Tallboda, som till påsken hade charkvaror från Östgöta Gris i hyllorna.

– I det läge vi befinner oss känns det suveränt att vi både kan hjälpa små lokala producenter och skapa ett mervärde för kunderna i butiken. Det ger oss också en möjlighet att anpassa sortimentet utifrån att våra kunder ofta efterfrågar lokala produkter, säger Philip Arén, butikschef på Hemköp Tallboda.

På Hemköp i Lännersta har man beställt rapsolja från Säby Gård, på Willys i Åhus finns en ny lokal öl i sortimentet från Charlis Brygghus och på Hemköp i Svedala har växtbaserade mejeriprodukter från Maisha tagits in i sortimentet. Ett tiotal lokala leverantörer, däribland Köpings Musteri, Högtorps Gård, Kombucheriet, Swedish Tonic och Brewify, har levererat lokalt producerade varor till Hemköp Torsplan i Stockholm. Det har även småländska musteriet Berga Bruk.

– Jag hoppas att så många butiker som möjligt tar den här chansen, och att det också är starten på fler långsiktiga lösningar som är bra både för matlandet Sverige och samhället i stort, säger Kajsa Leander, vd Berga Bruk Musteri och äppelodling. 

Mer om: Axfood
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Siljans Chark överlever med nya ägare

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nyhetsbrev

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Arkiv

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.143