23948sdkhjf

Handeln utan framtidstro – även dagligvaruhandeln deppar

Lägsta nivå som någonsin noterats sedan mätningarna för Svensk Handels framtidsbarometer startade.

Framtidstron faller till historiskt låga nivåer inom såväl sällanköpsvaruhandeln som inom dagligvaru- och e-handeln och coronakrisen får handlarnas framtidstro att störtdyka, konstaterar Svensk Handel i framtidsbarometern för april månad. Det handlar om att tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet faller drastiskt.

Läs också: Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Störst är raset för sällanköpsvaruhandeln men även inom dagligvaru- och e-handeln grusas framtidsutsikterna av coronakrisen.

Inom e-handeln är framtidsutsikterna för den egna verksamheten förhållandevis goda men här handlar det istället om sviktande lönsamhetsutsikter.

Den sammanfattande Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln minskar med hela 26,3 enheter från mars, till rekordlåga 54,4, vilket ska jämföras med den neutrala nivån på 100.

– Det bekräftar hur alarmerande läget är för stora delar av handeln. Det är av yttersta vikt att de statliga stödåtgärderna fungerar och snabbt når fram till handeln. Coronapandemin är temporär och kan inte tillåtas vara det som slår ut våra företag, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078