23948sdkhjf

”Krisen också en tid för innovation”

Johan Kaij konstaterar i sin krönika att krisen tvingat fram en innovationstakt som vi inte sett på länge.

Jag hade en tanke om att skriva om hur jag själv påverkas av nuläget. Att jag aldrig burit shorts lika mycket på arbetstid (positivt), den konstiga känslan av att inte kunna träffa kollegor och kunder (negativt), att jag nu till min sambos glädje inrättat ett litet prepping lager i förrådet komplett med Bullens korv (bisarrt) och insikten att online möten funkar bättre än jag trott (intressant). Problemet är bara att det tydliggör vilken skyddad värld jag just nu lever i.

Läs också: Webinarium: Hur ska dagligvaruhandeln bli mer attraktiv?

Än så länge påverkas jag ganska rätt lite. Så jag vill istället dela en observation om vad som händer med vår marknad, nu och efter krisen.

Under många år har foodservice-branschen tagit andelar från dagligvaruhandeln, nu är hela den branschen i en akut och djup kris. Onlinehandeln ökar dramatiskt och kanske är det nu många provar online på riktigt för mat första gången. Lunchförsäljningen rasar medan konserver och toapapper sannolikt har rekordförsäljning. Många företag hotas av nedläggning och konkurs, medan dagligvaruhandeln överlag är stabil och i delar ökar försäljningen.

För många är det en tid av misär, men låt mig göra en observation – det är också en tid av innovation. Under ett par veckor har jag läst om en otrolig idérikedom från butiker, restauranger och kaféer. Hemkörning, drive-thru för annat än hamburgare, flera restauranger i samarbete, färdiga lunchlådor, pop up-restauranger i tomma hotellrum, helg- och påskpaket. Framför allt så är nu take-away inte bara något för snabbmat utan även för finare krogar.

Krisen har tvingat fram en innovationstakt som vi inte sett på länge, många kommer närmare kunderna för att överleva. Som en restaurang sa: ”Första dagen var tuff. Andra dagen började vi fundera på vad vi kunde göra för att få igång vår verksamhet igen”.

Det kommer tyvärr inte att förändra att ett stort antal företag påverkas hårt och kanske går under, och jag lider verkligen med alla de företag, entreprenörer och medarbetare som drabbas. Men jag är säker på att många av de innovationer som nu uppstår kommer leva vidare även efter dagens läge. De som överlever kan bli ännu starkare, och en ny foodservice-marknad kan uppstå efter krisen.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Artikeln är en del av vårt tema Chefen har ordet.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125