23948sdkhjf

”Krisen också en tid för innovation”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij konstaterar i sin krönika att krisen tvingat fram en innovationstakt som vi inte sett på länge.

Jag hade en tanke om att skriva om hur jag själv påverkas av nuläget. Att jag aldrig burit shorts lika mycket på arbetstid (positivt), den konstiga känslan av att inte kunna träffa kollegor och kunder (negativt), att jag nu till min sambos glädje inrättat ett litet prepping lager i förrådet komplett med Bullens korv (bisarrt) och insikten att online möten funkar bättre än jag trott (intressant). Problemet är bara att det tydliggör vilken skyddad värld jag just nu lever i.

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Än så länge påverkas jag ganska rätt lite. Så jag vill istället dela en observation om vad som händer med vår marknad, nu och efter krisen.

Under många år har foodservice-branschen tagit andelar från dagligvaruhandeln, nu är hela den branschen i en akut och djup kris. Onlinehandeln ökar dramatiskt och kanske är det nu många provar online på riktigt för mat första gången. Lunchförsäljningen rasar medan konserver och toapapper sannolikt har rekordförsäljning. Många företag hotas av nedläggning och konkurs, medan dagligvaruhandeln överlag är stabil och i delar ökar försäljningen.

För många är det en tid av misär, men låt mig göra en observation – det är också en tid av innovation. Under ett par veckor har jag läst om en otrolig idérikedom från butiker, restauranger och kaféer. Hemkörning, drive-thru för annat än hamburgare, flera restauranger i samarbete, färdiga lunchlådor, pop up-restauranger i tomma hotellrum, helg- och påskpaket. Framför allt så är nu take-away inte bara något för snabbmat utan även för finare krogar.

Krisen har tvingat fram en innovationstakt som vi inte sett på länge, många kommer närmare kunderna för att överleva. Som en restaurang sa: ”Första dagen var tuff. Andra dagen började vi fundera på vad vi kunde göra för att få igång vår verksamhet igen”.

Det kommer tyvärr inte att förändra att ett stort antal företag påverkas hårt och kanske går under, och jag lider verkligen med alla de företag, entreprenörer och medarbetare som drabbas. Men jag är säker på att många av de innovationer som nu uppstår kommer leva vidare även efter dagens läge. De som överlever kan bli ännu starkare, och en ny foodservice-marknad kan uppstå efter krisen.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Läs mer om: Johan Kaij | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.114