23948sdkhjf

”Krisen också en tid för innovation”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Johan Kaij konstaterar i sin krönika att krisen tvingat fram en innovationstakt som vi inte sett på länge.

Jag hade en tanke om att skriva om hur jag själv påverkas av nuläget. Att jag aldrig burit shorts lika mycket på arbetstid (positivt), den konstiga känslan av att inte kunna träffa kollegor och kunder (negativt), att jag nu till min sambos glädje inrättat ett litet prepping lager i förrådet komplett med Bullens korv (bisarrt) och insikten att online möten funkar bättre än jag trott (intressant). Problemet är bara att det tydliggör vilken skyddad värld jag just nu lever i.

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Än så länge påverkas jag ganska rätt lite. Så jag vill istället dela en observation om vad som händer med vår marknad, nu och efter krisen.

Under många år har foodservice-branschen tagit andelar från dagligvaruhandeln, nu är hela den branschen i en akut och djup kris. Onlinehandeln ökar dramatiskt och kanske är det nu många provar online på riktigt för mat första gången. Lunchförsäljningen rasar medan konserver och toapapper sannolikt har rekordförsäljning. Många företag hotas av nedläggning och konkurs, medan dagligvaruhandeln överlag är stabil och i delar ökar försäljningen.

För många är det en tid av misär, men låt mig göra en observation – det är också en tid av innovation. Under ett par veckor har jag läst om en otrolig idérikedom från butiker, restauranger och kaféer. Hemkörning, drive-thru för annat än hamburgare, flera restauranger i samarbete, färdiga lunchlådor, pop up-restauranger i tomma hotellrum, helg- och påskpaket. Framför allt så är nu take-away inte bara något för snabbmat utan även för finare krogar.

Krisen har tvingat fram en innovationstakt som vi inte sett på länge, många kommer närmare kunderna för att överleva. Som en restaurang sa: ”Första dagen var tuff. Andra dagen började vi fundera på vad vi kunde göra för att få igång vår verksamhet igen”.

Det kommer tyvärr inte att förändra att ett stort antal företag påverkas hårt och kanske går under, och jag lider verkligen med alla de företag, entreprenörer och medarbetare som drabbas. Men jag är säker på att många av de innovationer som nu uppstår kommer leva vidare även efter dagens läge. De som överlever kan bli ännu starkare, och en ny foodservice-marknad kan uppstå efter krisen.

Johan Kaij, senior advisor, Marketing Clinic

Mer om: Johan Kaij | Krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Nyhetsbrev

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Arkiv

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156