23948sdkhjf

Starkt Axfood tog andelar i krisen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Axfood rapporterar ett starkt första kvartal med en fortsatt hög tillväxt och förbättrad lönsamhet. En jämförelse med Dagligvaruindex som också presenteras i dag visar att koncernen återigen vann marknadsandelar.

Läs också: Varumärkesresan till dagens Axfood

Det nya coronaviruset Covid-19 har haft och kommer att fortsätta ha en stor påverkan på samhället, och så även på företagets verksamhet, skriver företaget. Konsumenternas bunkring av dagligvaror innebar en kraftig försäljningstillväxt under slutet av kvartalet. Vissa verksamheter påverkades dock negativt, såsom Axfood Snabbgross, Urban Deli och Eurocash.

Nettoomsättningen ökade med 9,5 procent till 13 067 miljoner kronor, att jämföra med 11 931 miljoner kronor för samma period förra året.

Rörelseresultatet uppgick till 544 miljoner kronor (485), en ökning med 12,0 procent. Rörelsemarginalen ökade till 4,2 procent (4,1).

Butiksomsättningen (egenägda butiker och Hemköp franchise) uppgick till 11 483 miljoner kronor (10 284), en ökning om 11,7 procent. Det kan jämföras med en ökning på 8,6 procent i fysisk butik för marknaden som helhet, enligt dagens DVI-sifror, eller 9,1 procent om man räknar in e-handeln också.

Läs också: Axfood sparar 15 ton plast på toalettpapperet

Axfood beräknar att bunkringseffekten uppgick till 4 procentenheter av tillväxten i koncernens butiksomsättning under det första kvartalet. Bunkringseffekten var större för Willys än för Hemköp vilket delvis förklaras av att Hemköp har större exponering mot centrala storstadslägen där kundtillströmningen minskade betydligt under den senare delen av mars. För jämförbara butiker var tillväxten 9,3 procent.

Willys och de handlarägda Hemköpsbutikerna växte mer än marknaden. Hemköps egenägda butiker växte mindre än marknaden vilket primärt förklaras av konverteringar till handlarägda butiker. Tillväxten inom de handlarägda butikerna var fortsatt stark och tillskottet av Östenssons nio butiker från 1 september 2019 bidrog, skriver Axfood i rapporten. Inom e-handeln mot konsument växte Axfood återigen mer än marknaden under det första kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 464 Mkr (334) motsvarande en ökning om 39 procent. Det kan jämföras med 27,1 procent för hela marknaden enligt DVI:

Ökningen förklaras av god tillväxt i jämförbara enheter samt Willys utrullning till nya orter och fler butiker.

– Årets första kvartal har varit ett mycket speciellt kvartal. Efter en stabil inledning på året resulterade spridningen av Covid-19 i ett kraftigt förändrat köpbeteende hos konsumenterna under senare delen av kvartalet. Mer eller mindre över en natt ökade trycket i såväl butik som inom e-handeln då kunder började bunkra basvaror. Bunkringen innebar en kraftig försäljningstillväxt under denna period, men också stora påfrestningar på varuförsörjningen som kämpade med att upprätthålla en rimlig servicegrad, säger koncernchefen Klas Balkow i en rapportkommentar.

– Om vi ser till kvartalet som helhet växte Axfood återigen snabbare än marknaden. Kvartalet har präglats av febril aktivitet och stor kreativitet för att på olika sätt hantera allt som den nya situationen har fört med sig. Även om fokus under senare delen av kvartalet har riktats mot att upprätthålla en stabil varuförsörjning i rådande situation har vi fortsatt investera i att utveckla vår verksamhet för framtida tillväxt. Integrationen av det gemensamma e-handelslagret i Göteborg har genomförts och vi har också tecknat avtal om utbyggnation av e-handelslagret i Stockholm. Arbetet med vårt nya logistikcenter i Bålsta fortskrider enligt plan och avtal har nu tecknats med Witron om drift och funktionalitet av automationen, säger Balkow.

Utdelning till aktieägarna höjs till 7,25 kronor (7,00) per aktie och delas upp i två utbetalningar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.188