23948sdkhjf

Starkt Axfood tog andelar i krisen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Axfood rapporterar ett starkt första kvartal med en fortsatt hög tillväxt och förbättrad lönsamhet. En jämförelse med Dagligvaruindex som också presenteras i dag visar att koncernen återigen vann marknadsandelar.

Läs också: De blir först med ägg fria från sojafoder

Det nya coronaviruset Covid-19 har haft och kommer att fortsätta ha en stor påverkan på samhället, och så även på företagets verksamhet, skriver företaget. Konsumenternas bunkring av dagligvaror innebar en kraftig försäljningstillväxt under slutet av kvartalet. Vissa verksamheter påverkades dock negativt, såsom Axfood Snabbgross, Urban Deli och Eurocash.

Nettoomsättningen ökade med 9,5 procent till 13 067 miljoner kronor, att jämföra med 11 931 miljoner kronor för samma period förra året.

Rörelseresultatet uppgick till 544 miljoner kronor (485), en ökning med 12,0 procent. Rörelsemarginalen ökade till 4,2 procent (4,1).

Butiksomsättningen (egenägda butiker och Hemköp franchise) uppgick till 11 483 miljoner kronor (10 284), en ökning om 11,7 procent. Det kan jämföras med en ökning på 8,6 procent i fysisk butik för marknaden som helhet, enligt dagens DVI-sifror, eller 9,1 procent om man räknar in e-handeln också.

Läs också: Varumärkesresan till dagens Axfood

Axfood beräknar att bunkringseffekten uppgick till 4 procentenheter av tillväxten i koncernens butiksomsättning under det första kvartalet. Bunkringseffekten var större för Willys än för Hemköp vilket delvis förklaras av att Hemköp har större exponering mot centrala storstadslägen där kundtillströmningen minskade betydligt under den senare delen av mars. För jämförbara butiker var tillväxten 9,3 procent.

Willys och de handlarägda Hemköpsbutikerna växte mer än marknaden. Hemköps egenägda butiker växte mindre än marknaden vilket primärt förklaras av konverteringar till handlarägda butiker. Tillväxten inom de handlarägda butikerna var fortsatt stark och tillskottet av Östenssons nio butiker från 1 september 2019 bidrog, skriver Axfood i rapporten. Inom e-handeln mot konsument växte Axfood återigen mer än marknaden under det första kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 464 Mkr (334) motsvarande en ökning om 39 procent. Det kan jämföras med 27,1 procent för hela marknaden enligt DVI:

Ökningen förklaras av god tillväxt i jämförbara enheter samt Willys utrullning till nya orter och fler butiker.

– Årets första kvartal har varit ett mycket speciellt kvartal. Efter en stabil inledning på året resulterade spridningen av Covid-19 i ett kraftigt förändrat köpbeteende hos konsumenterna under senare delen av kvartalet. Mer eller mindre över en natt ökade trycket i såväl butik som inom e-handeln då kunder började bunkra basvaror. Bunkringen innebar en kraftig försäljningstillväxt under denna period, men också stora påfrestningar på varuförsörjningen som kämpade med att upprätthålla en rimlig servicegrad, säger koncernchefen Klas Balkow i en rapportkommentar.

– Om vi ser till kvartalet som helhet växte Axfood återigen snabbare än marknaden. Kvartalet har präglats av febril aktivitet och stor kreativitet för att på olika sätt hantera allt som den nya situationen har fört med sig. Även om fokus under senare delen av kvartalet har riktats mot att upprätthålla en stabil varuförsörjning i rådande situation har vi fortsatt investera i att utveckla vår verksamhet för framtida tillväxt. Integrationen av det gemensamma e-handelslagret i Göteborg har genomförts och vi har också tecknat avtal om utbyggnation av e-handelslagret i Stockholm. Arbetet med vårt nya logistikcenter i Bålsta fortskrider enligt plan och avtal har nu tecknats med Witron om drift och funktionalitet av automationen, säger Balkow.

Utdelning till aktieägarna höjs till 7,25 kronor (7,00) per aktie och delas upp i två utbetalningar.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Under hösten öppnar två obemannade butiker som blir startskottet på en större satsning.

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Nyhetsbrev

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Arkiv

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Lidl lägger ned butik – bristande lönsamhet

Lidl stänger butiken i Tensta centrum norr om Stockholm.

Coronaviruset
Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Maxi-pilot först att testa Icanders i butik

Ica Maxi Visby på Gotland kommer att pilottesta konceptet Icanders i butik.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Löfbergs vd går till HK Scan

Tempo slår larm – kan tvingas stänga när Lidl öppnar i dag

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

City Gross-butik ställs om till Cash

City Gross Örebro har funnits sedan 2011. I höst konverteras den till Cash.

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Lyfte på taket – omsättningen rekordrusade

Verkligheten överträffade förväntningarna för handlarna på Ica Supermarket Smedby.

Brand i Coop-butik i Stockholm: ”Kraftigt skadad”

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

Lidls ägare köper Real Hypermarkets digitala verksamhet

”Coronakrisen accelererar kontantdöden”

Sommarstängt på Netto – fortfarande oklart vilka butiker som blir kvar

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.142