23948sdkhjf

Så rusade dagligvaruhandeln i mars

Click and collect ökade med 82 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 12,8 procent under mars 2020 jämfört med samma månad 2019. Korrigerat för kalendereffekter uppgick försäljningstillväxten till 14,2 procent. Det framgår av Dagligvaruindex som presenteras i dag.

Läs också: EU:s Jord till bord-strategi – viktigt att branschen engagerar sig

Bakom den kraftiga tillväxten ligger det förändrade konsumentbeteendet i coronakrisen.

En normal månad ligger tillväxten runt 3 procent. Snittköpen var högre än vanligt i början av mars och utvecklades mot mer normala nivåer först mot slutet av månaden. Samtidigt flyttade konsumenterna en del av sin matkonsumtion från restaurangerna till hemmet. Några av de produktkategorier som ökade mest under månaden var ris, pasta, konserverad mat, toalettpapper och tvål, som samtliga noterade ökningar med 70-90 procent.

– Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna med bland annat stora inköp av torrvaror och hygienartiklar, vilket bidrog till den starka försäljningen. Dessutom flyttades en del av matinköpen från restaurangerna till livsmedelsbutikerna, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Försäljningstillväxten i fysisk butik uppgick till 11,7 procent medan e-handeln ökade med hela 49,7 procent, att jämföra med månadsgenomsnittet under perioden 2017-2019 som uppgick till runt 25 procent. Hemleverans ökade med 34,1 procent och upphämtning i butik med 82,2 procent.

– E-handeln med mat fick ett kraftigt uppsving under mars månad då många ville, eller uppmanades att, undvika livsmedelsbutiker, vilket bidrog till att en bredare kundgrupp handlade mat på nätet. Eftersom möjligheten att på kort sikt skala upp kapaciteten är störst vad gäller upphämtning i butik fick detta leveransalternativ en extra stor skjuts. Det återstår att se hur branschens digitaliseringsresa påverkas och om fler kommer att fortsätta handla mat på nätet även när pandemin har lagt sig, säger Karin Brynell.

Trots en stark utveckling för branschen som helhet möter en del aktörer stora utmaningar. Antalet besökare har minskat kraftigt i många stadskärnor och köpcentrum, framför allt i storstäderna. Även gränshandeln mot Norge påverkas negativt då resandet över gränsen, och därmed tillflödet av norska konsumenter, har minskat drastiskt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079