23948sdkhjf

Oron för smitta stor bland butiksanställda – Handels hotar med skyddsstopp

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

60 procent tycker att arbetsgivarna borde ha gjort mer.

Oron för att smittas av covid-19 är stor bland de anställda i butikerna. Sex av tio förtroendevalda tycker inte att arbetsgivarna har gjort tillräckligt för att de anställda ska känna sig trygga på jobbet, skriver Handelsnytt och refererar till en undersökning som gjorts av fackförbundet Handels.

Läs också: Handels ordförande föreslås bli LO-bas

Thea Holmlund, utredare på Handelsanställdas förbund, har gjort enkäten som 800 skyddsombud har svarat på. 

– Det är ofta först när personalen tagit initiativ – som plexiglas i kassan – som det har hänt något. Trots att det är arbetsgivarens ansvar. Skyddsstopp är absolut en möjlighet om arbetsgivaren inte tar sitt ansvar. Kan butikerna inte ordna en trygg arbetsmiljö så kan de inte hålla öppet, säger Thea Holmlund till Handelsnytt.

Drygt hälften har riskbedömt vilka arbetsuppgifter som kan innebära smitta, men bara en tredjedel har undersökt hur förändrad arbetsbelastning och anställdas allmänna säkerhet, som vid hot, påverkas av coronakrisen.

– Enkäten visar att arbetsgivaren inte får glömma alla andra viktiga delar av arbetsmiljön, även de som inte har direkt med smitta att göra. På många ställen har arbetsbelastningen blivit tyngre. Man hinner inte städa för att man har så mycket att göra.

Svensk Handel och Svensk Dagligvaruhandel har slagit fast riktlinjer som handeln ska följa. Men bara en femtedel av arbetsgivarna har utsett en ansvarig för att begränsa antalet kunder i butiken. Nästan lika få har kösystem utanför butiken. Inte ens en tredjedel har möblerat om för att minska trängseln på golvet.

– Plexiglas kan skydda anställda i kassan, men på golvet finns inget skydd och där har man ingenstans att ta vägen, säger Thea Holmlund.

Så många har infört de här åtgärderna i butikerna:

  • 92 % handskar och handsprit till personalen.
  • 90 % gett information.
  • 83 % markeringar om att kunder ska hålla avstånd.
  • 67 % har infört noggrannare städning.
  • 27 % har möblerat om för att undvika trängsel.
  • 24 % har kösystem utanför butiken.
  • 22 % har utsett ansvariga för att avgöra om man behöver begränsa antalet kunder.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Orkla köper Havrefras

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125