23948sdkhjf

Svårt att välja väg kring priser på plastkassar och påsar: ”Vi avvaktar”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Hur mycket handlaren tar för plastpåsarna efter den nya skatten har stor betydelse på sista raden.

Den nya punktskatten på plastbärkassar och fruktpåsar i trädde i kraft den 1 maj och ännu är det ganska varierade grepp i branschen.

Läs också: Lidl tog bort plasten

Plastbärkassarna har vi sedan en tid tillbaka höjt lite till fem kronor men vi kommer att behöva korrigera det och tills vidare erbjuder vi gratis fruktpåsar. Vi avvaktar och ser vad övriga aktörer gör. Man vill ju inte lägga sig varken för billigt eller dyrt, säger Ruey-Hwa Lin, handlare hos Matarket och Matöppet till Fri Köpenskap.

Med en viss buffert och för att han höjt plastbärkassarna i god tid innan kan han fortsätta avvakta en stund till, men snart behöver detta korrigeras. Problemet är vart han ska lägga sig.

– Det är ungefär 3 000 fruktpåsar per kartong och vi säljer säkert 4 pallar per år, så hur många öre man tar får en ganska stor betydelse på sista raden. Ingen handlare kan nog tillgodose gratis fruktpåsar länge.

Mikael Ovrell, handlare hos Ica Nära Kortedala utanför Göteborg har valt att lägga sig på sju kronor per plastbärkasse och 1 krona för fruktpåsarna.

Läs också: All engångsplast borta på Lidl

– Vi har fördelen att här i området har alla gjort ungefär likadant. Dessutom erbjuder vi både komposterbara fruktpåsar i papper och nya flergångspåsar i nät så vi säljer inte så mycket plastpåsar i frukt och grönt-avdelningen. Men jag kan förstå att det är en del som funderar på hur man ska göra.

Har kunderna förståelse för den nya skatten?

– Nej inte alls, det är många som är upprörda men inte mot oss som arbetar i butiken. Däremot är kunskapen om plastskatten i samhället är ganska god så ilskan riktas snarare mot beslutsfattarna. De är jättenöjda med butiken men så klart spiller det över lite irritation också. De måste ju klaga någonstans och det är ju vi i butiken som möter klagomålen.

Däremot är det tydligt att skatten gett effekt eftersom försäljningen av plastpåsar minskat tydligt sedan den 1 maj.

Plastbärkassen har tappat 19,5 procent om man jämför med fjolårets siffror och istället ökar försäljningen av papperskassarna. Dessa får vi fylla på frekvent.

Även hos Ica Nära Järvastaden i Sundbyberg är försäljningsminskningen tydlig.

– Nu i helgen minskade försäljningen av plastbärkassar med 11 procent och om vi hörs igen om en månad kommer det nog vara en större minskning, säger Rasmus Samuelsson, butikschef.

Mer om: plast
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156