23948sdkhjf

Svårt att välja väg kring priser på plastkassar och påsar: ”Vi avvaktar”

Hur mycket handlaren tar för plastpåsarna efter den nya skatten har stor betydelse på sista raden.

Den nya punktskatten på plastbärkassar och fruktpåsar i trädde i kraft den 1 maj och ännu är det ganska varierade grepp i branschen.

Plastbärkassarna har vi sedan en tid tillbaka höjt lite till fem kronor men vi kommer att behöva korrigera det och tills vidare erbjuder vi gratis fruktpåsar. Vi avvaktar och ser vad övriga aktörer gör. Man vill ju inte lägga sig varken för billigt eller dyrt, säger Ruey-Hwa Lin, handlare hos Matarket och Matöppet till Fri Köpenskap.

Med en viss buffert och för att han höjt plastbärkassarna i god tid innan kan han fortsätta avvakta en stund till, men snart behöver detta korrigeras. Problemet är vart han ska lägga sig.

– Det är ungefär 3 000 fruktpåsar per kartong och vi säljer säkert 4 pallar per år, så hur många öre man tar får en ganska stor betydelse på sista raden. Ingen handlare kan nog tillgodose gratis fruktpåsar länge.

Mikael Ovrell, handlare hos Ica Nära Kortedala utanför Göteborg har valt att lägga sig på sju kronor per plastbärkasse och 1 krona för fruktpåsarna.

– Vi har fördelen att här i området har alla gjort ungefär likadant. Dessutom erbjuder vi både komposterbara fruktpåsar i papper och nya flergångspåsar i nät så vi säljer inte så mycket plastpåsar i frukt och grönt-avdelningen. Men jag kan förstå att det är en del som funderar på hur man ska göra.

Har kunderna förståelse för den nya skatten?

– Nej inte alls, det är många som är upprörda men inte mot oss som arbetar i butiken. Däremot är kunskapen om plastskatten i samhället är ganska god så ilskan riktas snarare mot beslutsfattarna. De är jättenöjda med butiken men så klart spiller det över lite irritation också. De måste ju klaga någonstans och det är ju vi i butiken som möter klagomålen.

Däremot är det tydligt att skatten gett effekt eftersom försäljningen av plastpåsar minskat tydligt sedan den 1 maj.

Plastbärkassen har tappat 19,5 procent om man jämför med fjolårets siffror och istället ökar försäljningen av papperskassarna. Dessa får vi fylla på frekvent.

Även hos Ica Nära Järvastaden i Sundbyberg är försäljningsminskningen tydlig.

– Nu i helgen minskade försäljningen av plastbärkassar med 11 procent och om vi hörs igen om en månad kommer det nog vara en större minskning, säger Rasmus Samuelsson, butikschef.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109