23948sdkhjf

Ny deal för fruktleverantör under corona – satsar på hemleveranser

Fruktdealen är företaget vars affärsidé går ut på att leverera frukt till idag närmare 1 200 företag i Stockholmsregionen. Sedan starten 2013 har företaget växt kraftigt och ökat både i omsättning och antal anställda, tills nu.

– Sen kom coronan och vi fick dra i handbromsen rejält, säger Mikael Engqvist, vd och en av de två grundarna av Fruktdealen och fortsätter:

– Vi servar ungefär 1 200 företag i veckan och vi har nu tappat ungefär 70 procent av affärerna över  en natt.

Liksom många andra företag har Fruktdealen fått lov att dra ner på personalstyrkan men istället för att helt sakta in och vänta på bättre tider har företaget istället gått på offensiven för att hitta nya försäljningsvägar.

– Vi tog beslutet för en och en halv vecka sen och startade då upp det nya varumärket Fruktfabriken som riktar in sig på privatpersoner där vi nu försöker nå ut till så många som möjligt med små medel. 

Den som vill få frukt hemskickat gör det nu på Fruktfabrikens hemsida där den som vill kan beställa allt från engångsbeställningar till kortare abonnemang med varierande bindningstider. Tjänsten har redan fått användare.

– Vi har märkt att det är vanligt att folk köper åt andra, att de kanske köper en låda frukt till svärmor eller liknande.

Kommer ni fortsätta med Fruktfabriken även när folk återvänder till kontoren?

– Vi har alltid sneglat på den privata sidan och det finns många som kan tänka sig att abonnera på frukt, att få den där fruktlådan som experterna valt ut, jag tror det finns ett behov av det. Då får vi se om det här blir ett bra komplement till vår företagssida, säger Mikael Engqvist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125