23948sdkhjf

Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Therese Lundquists krönika handlar om att värna sin personal, skapa hållbar tillväxt och landa på fötterna.

Winston Churchill har sagt många bra saker, bland annat ”never let a good crisis go to waste”. Andemeningen är att det är läge att kavla upp ärmarna – krisens närvaro har ett skäl. På något sätt är vi alla ihopkopplade. Som en enda stor lunga. Det skälet bär vi alla ett ansvar för. Men, hur kan detta kopplas till tillväxt?

Läs också: "Vänj er inte – plastpåseskatten är skadlig på flera sätt"

Det är läge att inse att det inte längre kan vara ekonomiska värden och kvartalsrapporter som styr. Just nu befinner vi oss i ”the perfect storm”, i orkanens mitt. Det känns inte så mycket. Det går ju rent av strålande. Men vi betalar ett högt pris. Vi kan faktiskt inte andas längre.

Så till sakens kärna. Hur kan du som ledare inom FMCG leda ditt team i denna storm? Och samtidigt värna om din personal, skapa hållbar tillväxt och landa på dina fötter? Jo, du ska bygga en tillväxtmotor. En hållbar tillväxtmotor!

En tillväxtmotor som tar hänsyn till flera perspektiv och samtidigt är tekniskt raffinerad. Är du handlare/varumärkesägare och håller på att fundera på vad som kommer att hända efter att den värsta krisen är förbi oss? Det som kommer att hända är att du kommer att ha ett gäng konsumenter som förväntar sig att deras butik/varumärke, oavsett online eller offline, tar ansvar och förmedlar hållbara produkter, tjänster, information som står på en stark värderingsgrund.

Det är här motorn börjar byggas – flödet, automationen och din, som handlare eller varumärkesägares, tillväxt. Det börjar med att möjliggöra engagemang via lämpliga kanaler. Här är ju sociala medier som Facebook och Instagram oslagbara och nu ska du även lägga till Tiktok till den kanalmixen för att verkligen skapa engagemang.

Läs också: ”Icas dominans bör ifrågasättas”

Kommunikationen och det innehåll som du ska fokusera på måste beröra, vara grundat i någon form av värdering och vara kopplat till din affär. Det är nu du ser till att du har dina dashboards i ordning. Så att du kan mäta. Nu ska du börja mata din motor med innehåll.

Förslagsvis kommunikation som visar hur ni tar ansvar som handlare/ varumärkesägare till att medverka till en bättre morgondag för miljön, djuren och allas vår hälsas skull.

Sedan skapar du två vägar för detta innehåll – via engagerande inlägg via alla dina butikers sociala medier. Och ja, har du inte en webbsida/Facebook/Insta för varje butik – eller varumärke – så är det läge att skaffa det nu. Lägg till köpt annonsering; tänk SEO, Adwords, Facebook marketing och tänk ekosystem. Tänk kluster, förslagsvis geografiska, då pris och utbud ofta samstämmer.

Sedan börjar du mata din motor. Den är hungrig, så se till att laga en riktigt näringsrik måltid som ska innehålla:

  1. Dashboards
  2. Pixlar på alla mätbara ytor och analys
  3. Värdegrundad kommunikation
  4. Sociala medier-konton där dialog och engagemang driver till köp och ett starkare varumärke
  5. Djup kunskap om dina kunders sökvanor och trender i antågande. Kom ihåg, att allt har förändrats i samband med corona.
  6. Ett kluster av butiker som samkör annonsering och kommunikation
  7. Ett kraftfullt CRM som klarar av både B2B och B2C.
  8. Och ett stort mått av kärlek.

Therese Lundquist är entreprenör och rådgivare inom growth med 25 års erfarenhet från retail och FMCG.

Mer om: krönika
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.142