23948sdkhjf

Framtidstron sjunker inom dagligvaruhandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Coronakrisen fortsätter att lamslå detaljhandeln. Svensk Handel konstaterar i den nya Handelsbarometern att läget inom dagligvarubranschen är pressat på flera håll, inte minst för servicebutiker, mer specialiserade livsmedelsaffärer och mataffärer som ligger i city- eller gränshandelslägen.

– Den stängda norska gränsen har gjort att dagligvarubutiker i gränshandelsområden tappat upp emot 90 procent av besökarna, konstaterar Svensk Handels vd Karin Johansson.

Därför minskar framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln med 0,2 enheter och landar på 73,7. Det är hela 28,4 enheter lägre än motsvarande period förra året.

Både försäljning och lönsamhet förväntas sjunka i maj och juni totalt inom dagligvaruhandeln.

I sällanköpshandeln återhämtar sig framtidstron en aning från förra månadens historiskt låga nivå och den sammanfattande Framtidsindikatorn stiger med 12,9 enheter, till 67,3, vilket dock är 22,1 enheter lägre än motsvarande period förra året.

Butikernas förväntningar om försäljning ökade med 5,9 enheter till index 73,1 i maj. 

Läget är fortsatt alarmerande för många handlare. Varje litet steg som tas mot ett mer normalt tillstånd där vi återigen börjar röra oss ute i våra stadskärnor, köpcentrum och varuhus kommer ha stor betydelse för många butikers möjlighet att överleva krisen, säger Karin Johansson.

Butikernas förväntningar om lönsamhet ökade med 7,2 enheter till index 69,7 i maj.

Även e-handlarnas tro på framtida försäljning och antalet anställda faller till historiskt låga nivåer i maj och landar på den lägsta nivån sedan mätningarnas början för drygt två år sedan. Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 1,7 enheter till 99,6, vilket är strax under den neutrala nivån på 100.

E-handlarnas försäljningsförväntningar minskade med 3,5 enheter till index 111,3
under samma period. E-handlarnas lönsamhetsförväntningar ökade med 3,3 enheter till index 91,8 under samma period. 

Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna, säger Karin Johansson.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.13