23948sdkhjf

Här öppnar Willys hämtskåp vid mackar

Nu öppnar Willys hämtskåp för e-handel vid fyra Circle K-mackar i Stockholmsområdet. Pilotprojektet, som Fri Köpenskap skrev om i december genomförs i Frescati, Bandhagen, Märsta och Tumba.

Läs också: Hemköp ökar utrullningen av e-handel – 20 butiker på gång

– Vi vill testa nya sätt att göra det möjligt för fler att e-handla mat. Samtidigt som man hämtar sina matkassar kan man passa på att tanka, tvätta bilen eller köpa något gott att äta. Det tror vi kan underlätta i vardagspusslet, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Sedan corona-pandemin startade har det varit högt tryck på Willys e-handel – så högt att det periodvis har varit svårt att hitta lediga tider för beställning. Redan tidigare har Willys automatiserade hämtskåp i anslutning till flera av sina butiker, där kunden hämtar ut sina matkassar direkt ur kyl- och frysskåp med hjälp av en kod.

Enligt senaste Dagligvaruindex ökade click-and-collect med hela 118 procent i april.

I en ny Sifo-undersökning, som gjorts på uppdrag av Willys, uppger 10 procent av kunderna att de handlar mer mat på nätet efter att Corona-pandemin bröt ut. Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet har dubblerats. Nästan 1 av 10 uppger att de kommer att fortsätta att handla mat på nätet oftare och 30 procent uppger att anledningen till det är att de vill undvika att träffa andra människor.

Ur undersökningen:

  • 10 procent av kunderna att de handlar mer mat på nätet efter att coronapandemin bröt ut.
  • 9 procent av kunderna uppger att de kommer att fortsätta handla mat på nätet oftare även framöver.

  • 30 procent uppger att anledningen till att de kommer att handla på nätet oftare är att de vill undvika att träffa andra människor.

  • Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet har ökat från 4 till 8 procent sedan coronapandemins utbrott. Andelen som uppger att de gör alla eller nästan alla sina matinköp via nätet har ökat från 2 till 5 procent.

  • 30 procent uppger att de handlar mat mer sällan sedan coronapandemin bröt ut.

  • 8 procent uppger att de lägger mer pengar på mat nu.

  • Torrvaror (mjöl, flingor etc), frysta varor (frysta grönsaker, kött, fisk etc) och färska frukter och grönsaker är det som svenskarna uppger att de handlar mer av efter att coronapandemin bröt ut.

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Willys. Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 6-9 maj 2020.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109