23948sdkhjf

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

| Av Henning Eklund/TT | Tipsa redaktionen

Allt fler, framför allt unga, väljer bort falukorv och färdigköttbullar och söker sig i stället mot växtbaserad mat.

Den vegetariska marknaden är värd miljarder, och många vill ta ledartröjan.

Beyond Meat och Impossible Foods har lockat stjärninvesterare i USA och livsmedelsjättar som Nestlé och Tyson Foods har gett sig in i matchen om framtidens vegetariska mat. I Sverige har Ikea tidigare meddelat att de första köttfria köttbullarna kommer att serveras på varuhusen i augusti.

Sedan länge har växtbaserade alternativ till kött och mejeriprodukter funnits på hyllorna i mataffären, men efterfrågan ökar snabbt. Dagligvarujätten Ica lanserar nu det nya initiativet Växa, som till 2030 ska halvera klimatavtrycket från försäljningen genom en omställning till mer vegetariskt.

- Vi vill ta ansvar för att öka utbudet och stimulera innovation, vi tror att det behövs mer förädling. Vi har en möjlighet att koppla ihop aktörer i livsmedelskedjan, hitta svenska, innovativa produkter som är goda och hittar ut i butikshyllan, säger Anders Svensson, vd för Ica Sverige.

En viktig del för butikskedjan är att öka andelen växtbaserade produkter som är producerade i Sverige.

– Vi har en ganska stor andel import av växtbaserad mat, och precis som när det gäller kött eller mejeriprodukter vill vi öka andelen svenskproducerat. Hittills har mer fokus legat på svenskt kött, säger Anders Svensson.

Att det behöver satsas på produktion och förädling av växtbaserad mat är tydligt, enligt Cecilia McAleavey, ordförande för den nystartade branschorganisationen Växtbaserat Sverige. Framför allt saknas förädling av svenska råvaror till växtbaserat protein, menar hon.

– Det produceras inte i närheten tillräckligt för att möta den växande efterfrågan. Sverige har ett gyllene tillfälle att positionera sig som en exportör, men vi behöver bli mycket bättre på odlingen och framför allt förädlingen av exempelvis potatis, spannmål och baljväxter som gula ärter och åkerböna.

Förädling är ett nyckelord både hos Ica och Växtbaserat Sverige. Kunderna verkar snarare vilja ha färdiga morotsbiffar än att köpa morötter. Anders Svensson nämner just färdigrätter som ett område man vill jobba mer med inom ramen för den nya satsningen.

– De flesta växtbaserade måltidslösningar som finns i dag är producerade utanför Sverige, säger han.

TT: Vilka är de största utmaningarna i att få till detta?

– Det första är att få de olika delarna i kedjan, från bonden till de innovativa företagen och förädlingen att hitta varandra. Den andra är att i dag redan hårt pressade jordbrukare ska få förutsättningar att ställa om och producera andra grödor än idag. Exempelvis behöver vi odla mer baljväxter i Sverige, säger Anders Svensson.

TT: När kommer resultat att synas på butikshyllan?

- Det kommer att ta ett tag, det här är ett långsiktigt projekt för oss.

Varken Svensson eller McAleavey nämner kundernas preferenser som en utmaning. Det verkar alltså inte vara speciellt svårt att få kunderna att välja bort köttet.

– Efterfrågan på växtbaserat är mycket stark och snabbt ökande. Det är ingen trend, utan ett skifte i hur människor konsumerar mat. Grunden är att framför allt de unga konsumenterna blivit mer medvetna om matens påverkan på hälsa och klimat, säger Cecilia McAleavey.

Marknaden för växtbaserade varor i Sverige beräknas vara värd runt två miljarder kronor, men det är en siffra som växer snabbt. För växtbaserade mejeriprodukter som havremjölk och sojagrädde har marknaden vuxit med 20 procent årligen, och motsvarande siffra för köttalternativ är 15 procent.

– Politiker och livsmedelsföretag måste bli medvetna om att andra länder satsar stenhårt på att positionera sig på denna snabbt framväxande marknad. Om inte Sverige satsar kommer det bli andra som odlar, förädlar, kommersialiserar och säljer produkter som lika gärna hade kunnat göras här i Sverige. Det är lite guldrusch över det, säger Cecilia McAleavey.

Marknaden för växtbaserad mat

  • Växtbaserad mat är ett brett begrepp och kan handla om allt från frukt och grönsaker till förädlade alternativ till kött, fisk, mejeriprodukter, ägg och färdiga rätter.

  • Den globala marknaden för växtbaserad mat beräknas vara värd 124 miljarder kronor 2019, enligt en rapport från amerikanska Bekryl Market Analysts. De närmaste tio åren räknar analysfirman med en årlig tillväxt om strax över 10 procent. Det ger i så fall en marknad om 300 miljarder kronor år 2028.

  • Men en större marknad för växtbaserad mat betyder inte att det kommer att konsumeras mindre kött, ägg och mejeriprodukter i världen. Samtidigt som många rikare personer i västvärlden övergår till att äta mindre kött och mer växtbaserat ökar köttkonsumtionen snabbt i den växande medelklassen i stora delar av Asien, Sydamerika och Afrika, enligt analysföretaget Euromonitor International.

Källa: TT
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Larm om förslavade apor — kokosmjölk stoppas

Uber i miljardaffär om matleveranser

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Coops tidigare onlinechef – en av två nya i Lifvs styrelse

Catrin Folkesson och Ulf Rostedt kliver in i den obemannade kedjans styrelse.

Arkiv

Doggy får nya ägare – köps av branschjätte

Icahandlarnas förbund investerar 200 miljoner i fastighetsbolag

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Icahandlare årets företagare i Lilla Edet

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Rapport: Förstärkt lågpristrend inom dagligvaruhandeln

De fick Icas entreprenörspris

Coronaviruset
Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Ännu en Lidlbutik ska öppna vid Frölunda Torg

Coop i nytt samarbete – sätter upp laddstationer

På nytt jobb
Han är ny ordförande för Hemköpshandlarna: "Väldigt hedrande"

Efterträder Samir Cherif som suttit på posten i elva år.

Coronaviruset
Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Maxi-pilot först att testa Icanders i butik

Ica Maxi Visby på Gotland kommer att pilottesta konceptet Icanders i butik.

Lidl-butik försenas – då kan bygget vara igång

Efter 48 år – Icabutiken stängs

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Coop i nytt avtal om digitala kvitton

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Ica i klimatprojekt om alger i foder till kor

Lidl tänker miljonstämma kommun – 12 000 ton avfall hittades under marken

Coronaviruset
Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Så mycket ökade City Gross med i maj

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Blixtsnabbt betalt för Vemblas bud

Ica och Coop fortsätter skära i reklamutgifterna

Playstationkaos på Lidl

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.237