23948sdkhjf

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Under coronakrisen har 9 av 10 konsumenter ändrat sitt beteende på något vis när de handlar dagligvaror, det visar en ny undersökning utförd av Demoskop på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel.

Framförallt håller de flesta nu avståndet till andra i butiken. Hela 77 procent av de 1012 tillfrågade uppger att de håller särskilt avstånd när de handlar. Utöver detta är det också vanligt att kunder i större utsträckning planerar sina inköp och handlar vid färre tillfällen, 48 procent uppger att de gör färre besök och 36 procent säger att de planerar sina inköp noggrannare. Liknande antal, 37 procent,  säger att de handlar på tider då det är färre människor i butikerna.

– Undersökningen bekräftar att det idag finns en medvetenhet om hur man bör agera i samband med sina inköp av livsmedel för att minska risken för smittspridning. Men det finns utrymme för förbättringar, tex att ännu fler funderar på om de kan åka ensam till livsmedelsbutiken. Det handlar också om att hålla ut, inte minst under kommande stora mathelger som midsommar, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109