23948sdkhjf

Butikens prognos – ökning med 950 procent på nätet

Näthandeln har fått en rejäl skjuts under den pågående coronakrisen och en av de butiker som märkt av detta är Ica Supermarket Almö Livs som under första kvartalet sett sin försäljning öka med 200 procent. Almö Livs var en av de största Supermarket-butikerna på e-handel under april och prognosen för kvartal två ligger på en försäljningsökning med hela 950 procent.

– Vi har hållit på online i snart tre år nu och det har varit trögt i början och vi har försökt alla möjliga marknadsåtgärder. Men coronan har gett oss en häftig skjuts där vi gått från ett orderintag på cirka 130 om veckan till 700, säger Simon Johansson, butikschef på Ica Supermarket Almö Livs, till Fri Köpenskap.

– Vi hade utrustningen klar och en grunden redo och blev då det självklara valet när det väl gällde, tillägger han.

Ingen kunde planera för den kraftiga ökningen så Almö Livs fick snabbt ta in mer personal för att klara trycket. Förutom att ta in fyra medarbetare från hotellverksamheten och dotterbolaget Salt & Sill har Almö Livs fått ta in ytterligare 10 nya medarbetare för att klara av den nya belastningen.

Förutom privata kunder har Ica Almö Livs även skrivit avtal med Tjörn kommun om e-handel för hemtjänstens brukare och nu har även avtal slutits med Orust och Stenungsunds kommun om liknande samarbeten. Så även om fler kan komma att gå tillbaka till den fysiska butiken efter att coronakrisen är över så är det nog inget som talar för att volymerna kommer att gå tillbaka till vad de var innan.

– Vi har nu ungefär 300-350 brukare som vi levererar mat till varje vecka säger Simon Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078