23948sdkhjf

Stort genombrott för självutcheckning

Intresset för självutcheckningslösningar ökade kraftigt redan innan coronaviruset slog till. Särskilt bland dagligvarubutiker i Europa. Det framgår av en färsk rapport från RBR, ett konsultbolag inom retail.

Läs också: Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

Totalt i världens ökade leveranserna av terminaler för självutcheckning med 52 procent 2019 jämfört med året innan. Men Europa ligger mycket högre än så, konstaterar RBR. Här skedde nära på en fördubbling 2019 jämfört med 2018.

RBR pekar ut tyska Lidl och franska Carrefour som två stora matkedjor som förra året . Stora investeringar gjordes också i Storbritannien. Dessutom bidrog personalbrist till aktivitet i några central- och östeuropeiska länder. Polska lågpriskedjan Biedronka rullade till exempel ut självutcheckning i sina 3 000 butiker.

Ökning uppdelat i regioner, enligt rapporten Global EPOS and Self-Checkout 2020:

  • Asien: 32 procent
  • Amerika: 49 procent
  • EMEA (Europa, Mellanöstern, Afrika): 94 procent 

Sverige nämns inte specifikt i rapporten, men Fri Köpenskap har flera gånger rapporterat om hur självutcheckning ersatt manuella kassor i allt fler svenska butiker. Ökningen inleddes redan under 2018 och har sedan fortsatt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094