23948sdkhjf

Dagligvaruhanden rusade i maj

Inte oväntat var maj månad en stark försäljningsperiod för den svenska dagligvaruhandeln som ökade med 8,2 procent i jämförelse med samma period förra året, det visar senaste upplagan av dagligvaruindex från Svensk dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter låg tillväxten på 9,3 procent. Den genomsnittliga utvecklingen under 2019 låg på 3,1 procent.

En del av försäljningstillväxten beror på en ökad försäljningsvolym.

– Maj månad är starten på sommarperioden som är en av dagligvaruhandelns viktigaste sett till försäljning. Branschen påverkas fortsatt av coronapandemin som bland annat bidragit till att en stor del av restaurangkonsumtionen flyttats till hemmet, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Den fysiska handeln presterade bättre än tidigare med en tillväxt på 5,4 procent men det är framförallt näthandeln som tagit fart under coronapandemin.. E-handeln växte med hela 107,8 procent vilket är den högsta tillväxten sedan dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Hemleverans ökade med 62,9 procent och upphämtning i butik med 198,4 procent.

– Den starka e-handelstillväxten i april var ingen engångshändelse och matförsäljningen på nätet fortsatte att slå nya rekord även i maj. E-handeln har gått från att stå för runt 10 procent av dagligvaruhandelns totala tillväxt under 2019 till mellan 30 och 40 procent under april och maj, säger Karin Brynell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093