23948sdkhjf

Coops pik när Lidl öppnade – bjöd på en stor korg med lokala varor

Att retas med Coop brukar inte vara främmande för Lidl i samband med butiksöppningar. I torsdags fick de smaka på sin egen medicin.

I samband med Coops Netto-omställningar och andra butiksinvigningar brukar Lidl i sin kommunikations retas med Coop, främst med inriktning på pris.

När lågprisaktören i torsdags öppnade sin nya storsatsning i Visby på Gotland hade Coop Gotland därför förberett ett eget litet PR-stunt. Med glimten i ögat ville de ge igen för gammal ost på fastlandet.

– Lidls största svaghet är framförallt lokalproducerade varor, samtidigt som det är en av våra främsta styrkor, säger Markus Wahlgren, butikschef hos Stora Coop Visby till Fri Köpenskap.

Tillsammans med Carl-Johan Stålhammar, vd för Coop Gotland, besökte han Lidl för att hälsa dem välkomna till ön. På sig hade de sina specialbeställda Coop-kostymer och med sig hade de en stor korg med gotländska grönsaker, bär och frukt. Personalen hos Lidl fick också en säck med Gute-glass.

Det var faktiskt inte vi som var först att retas eftersom Lidl dagen innan öppning hade varit utanför oss och Ica Maxi och lappat bilarna på parkeringen med reklamflyers. Men det är kul att vi nu har någon att retas med som gärna spelar tillbaka. Det har varit lite kutym på Gotland att inte retas men det är en fri marknad så det är klart att de får göra så. Vi tycker bara att det är roligt så länge det sker med glimten i ögat, säger Carl-Johan Stålhammar.

Personalen i Lidl-butiken uppskattade besöket, tror han.

– Jag tyckte nog att det var lite roligt. De var lite tysta först men hälsade välkommen och var övervägande positiva. Även personal från Lidls huvudkontor har tyckt att det varit roligt. Vi har fått en del kommentarer i sociala medier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14