23948sdkhjf

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Dagligvaruhandelns utspel om att öppna upp hyllorna för små leverantörer har fått liten effekt, visar en ny undersökning.

Många små leverantörer som främst säljer till restaurang- och hotellbranschen har fått det väldigt tufft under coronapandemin. Samtidigt har dagligvarukedjorna i det närmaste tävlat om utspel kring att hjälpa dessa. Ofta genom snabbspår till butikerna.

– De goda avsikterna finns där men vi behöver nå fram hela vägen till konsument i mycket större utsträckning. Att få ett artikelnummer är ett bra första steg, men produkterna behöver också lyftas fram i hyllorna”, säger Kajsa Leander, grundare av Berga Bruk till Dagens Industri.

Tidigt under krisen stod hon bakom ett upprop där mindre producenter vädjade till dagligvaruhandeln att ta in deras produkter. För att följa upp resultatet har de nu frågat bolagen om de märker någon skillnad.

Resultatet visar att endast fem av de 43 bolag som svarat säger att dagligvaruhandelns initiativ har bidragit till nya försäljningsmöjligheter.

– Även om det är ett begränsat antal företag som svarat, så är det min uppfattning att många delar min bild att mycket mer kan göras. Det finns goda exempel på butiker som skapat särskilda hyllor och torg där de småskaliga produkterna lyfts fram och då får de också en chans att sälja, säger Kajsa Leander till tidningen.

Vanliga förklaringar till svårigheten att komma in i sortimentet är ofta krav på leveranser årets alla dagar samt prisförhandling.

– Policys på huvudkontoret är en sak, när det kommer till kritan och man sitter med inköpare är det ändå bara pris som räknas, säger Wiveca Almgren på Magnihill till Dagens Industri.

Hälften av de tillfrågade företagen räknar med att drabbas av likviditetsproblem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078