23948sdkhjf

CBS vässar etableringarna med nytt samarbete

Inleder samarbete med företaget Prospect Mapping.

Coop Butiker & Stormarknader, CBS, har de senaste åren flyttat fram sina positioner rejält på den svenska dagligvarumarknaden. Bland annat genom köpet av Nettos 163 svenska butiker där över 100 konverterats till formatet Coop. Men också med nyetableringar. Under 2019 öppnades åtta nya butiker och efter sommaren tillkommer inte minst Hagastaden i Stockholm och Kävlinge i Skåne.

Läs också: Från Coop till Ullared

Men butiksetableringar är både tidskrävande och kostsamma. Både när det gäller att beräkna butikens kommersiella potential men också när det gäller att anpassa den nya butiken till den lokala marknaden. Genom ett nytt samarbete med Prospect Mapping kan dessa beslutsunderlag tas fram i realtid.

– Prospect Mappings Site Location Map är ett oerhört kraftfullt verktyg som kommer att ge oss möjlighet att hitta vita fläckar där vi borde etablera nya butiker men också lägen för fristående Hämta-skåp för vår e-handel. Vår etableringsprocess blir nu både snabbare och smartare och vi kommer dessutom få bättre kunskap om varje butiks unika behov, säger Anders Rovér, chef för struktur & etablering på Coop Butiker och Stormarknader.

Prospect Mapping utvecklar system och verktyg som kombinerar butiksdata med geografisk position. Verktyget har främst vänt sig till handels leverantörer som optimerat sina säljdistrikt men sedan statistiska centralbyråns demografiska data adderats till systemet går det också att beräkna en framtida butiks säljpotential, menar CBS.

– Vi är glada över att CBS väljer Site Location Map och våra databaser för sina affärsprojekt. Web-verktyget simulerar snabbt alternativa affärslägen i kart- och tabellversioner. Det är formeln” Gravity Model of Retail” som snabbt ger svar på potentiella affärsprojekt. Vi tror starkt på en utveckling där fler i branschen installerar digitala och geografiska web-applikationer med smarta data för en bättre träffbild i projekt och högre effektivitet i kundbearbetningen, säger Håkan Hünning, co-founder och partner i Prospect Mapping Systems.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.174