23948sdkhjf

Stark tillväxt för Orklas varumärken

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Orklas rörelseresultat (EBIT adj.) ökade med 8,7 proent till 1 205 miljoner norska kronor under andra kvartalet 2020. Rörelseintäkterna ökade med 5,3 procent till 11 099 miljoner norska kronor.

Läs också: Orkla köper Havrefras

Varumärkesverksamheten inklusive huvudkontoret ökade rörelseresultatet med 16 procent.

”Ökningen beror bland annat på kostnadsminskande åtgärder relaterade till coronapandemin, produktivitetsförbättringar och positiva valutaomvandlingseffekter”, konstaterar Orkla i en kommentar.

Fyra av fem affärsområden hade betydande framsteg i rörelseresultatet under andra kvartalet jämfört med samma period 2019: Orkla Consumer Investments (+ 46%), Orkla Care (+ 27%), Orkla Confectionery & Snacks (+ 26%) och Orkla Foods (+ 22%). Orkla Food Ingredients minskade däremot rörelseresultatet med 48 procent. Enligt Orkla är det sistnämnda tappet ett resultat av nedläggningar på flera marknader samt statligt införda restriktioner.

Den märkesverksamma omsättningen ökade med 6,2 procent främst till följd av valutaförändringar och förvärv av företag. Den organiska tillväxten var -3,8 procent under kvartalet.

Orkla hade god försäljningstillväxt på livsmedelsmarknaden, men en betydande minskning av omsättningen utanför dagligvaruhandeln.

– Vi har lagt bakom oss en sexmånadersperiod som har präglats av den största krisen i fredstid. I mars fanns det en betydande hamstring i livsmedelsbutikerna. Efter en lugn start under andra kvartalet har volymerna ökat igen. Det kan tyckas som om konsumenter letar efter kända och älskade varumärken i kristider som vi nu befinner oss i. Utanför dagligvaruhandeln har våra företag dock upplevt en betydande minskad efterfrågan till följd av olika begränsningar från myndigheterna. När samhället nu gradvis öppnar igen har vi också sett en förbättring av efterfrågan utanför hemmet, kommenterar Orklas vd Jaan Ivar Semlitsch.

Läs mer om:orkla
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

1

Nu stänger Netto för gott

Icalager hotas av vite

Matöppet efter Coop

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Coop stänger ner i Växjö

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

”Det har ökat väldigt mycket de senaste månaderna”, säger Freddy Olsson, vd för Nätmat.

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.158