23948sdkhjf

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Axfood Snabbgross

| Av Pontus Nyman / Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Axfood ökade nettoomsättningen med 4,1 procent under andra kvartalet. Ebit-resultatet ökade med 0,7 procent.

Axfood redovisar ett rörelseresultat på 605 miljoner kronor för det andra kvartalet 2020. Genomsnittet av sju analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 587 miljoner, enligt Infronts prognossammanställning.

Läs också: Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Fler måltider hemma under coronakrisen ökade efterfrågan på dagligvaror samtidigt som försäljningen till restauranger och kaféer påverkades negativt.

"Efter ett exceptionellt tryck inom dagligvaruhandeln under senare delen av första kvartalet har efterfrågan under andra kvartalet stabiliserats på en totalt sett högre nivå än före coronapandemin", skriver vd Klas Balkow i rapporten.

Av butikskoncepten gick Willys starkt med en ökning av nettoomsättningen med 7,2 procent i jämförbara butiker, vilket av vd beskrivs som en "mycket stark jämförbar tillväxt". Han konstaterar vidare att lågpriskedjan gynnas i en tid av stor ekonomisk osäkerhet.

Hemköp ökade med 4,3 procent i jämförbara butiker och Axfood Snabbgross minskade med 8,3 procent. För Hemköps del är det fortsatt de egenägda butikerna som tynger ned. Hemköps franchisedrivna butiker presenterade en omsättningsökning inklusive e-handel med 6,1 procent i jämförbara butiker samtidigt som Hemköps egenägda bara mäktade med 2,0.

Läs också: De blir först med ägg fria från sojafoder

Willys ökade rörelseresultatet med 6,0 procent samtidigt som Hemköp ökade med 1,7 och Dagab med 5,4. Här blev det däremot en kraftigt tapp för Axfoods restauranggrossist Snabbgross som förvisso gör ett positivt rörelseresultat på 34 miljoner kronor men minskar det med 39,2 procent jämfört med föregående år. Orsaken är den lägre efterfrågan i kafé- och restaurangbranschen då konsumenter i större utsträckning lagar och äter måltider hemma. Även Eurocash tyngde då gränshandeln mot Norge i princip upphört.

Vidare har pandemin även skyndat på tillväxten inom e-handeln.

"Vi har under kvartalet fortsatt att jobba hårt för att växla upp vårt digitala erbjudande och arbetssätt vilket bidragit till att vi även i e-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent", skriver Klas Balkow.

Axfoods försäljning uppgick till 13.570 miljoner kronor under kvartalet. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 13.474 miljoner kronor. Rörelsemarginalen blev 4,5 procent för kvartalet, mot väntade 4,4 procent.

Axfood står fast vid sin prognos om att investeringarna under helåret 2020 kommer att uppgå till mellan 0,9-1,0 miljarder kronor.

Läs mer om: axfood
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Nu stänger Netto för gott

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Matöppet efter Coop

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Fåröbutik bygger om

Nu river Ica för att bygga nytt

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Coop stänger ner i Växjö

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Snabb trafikökning för prisjämförelsetjänst via streckkod

”Det har ökat väldigt mycket de senaste månaderna”, säger Freddy Olsson, vd för Nätmat.

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125