23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Convenience tappade i andra kvartalet

Den svenska convenience-branschen har under coronapandemin settt väldigt annorlunda ut där topplägen blev till bottenlägen, och vice versa, som i ett trollslag. Det märks även på siffrorna för försäljningen under det andra kvartalet där ett tapp på 11,6 procent uppmätts i branschens egna mätning Convenience Stores Index.

– Vi är inte överraskade över siffrorna men vet ju att det slagit väldigt olika i branschen beroende på lägen. Enkelt uttryckt kan man säga att tidigare A-lägen nu blivit motsatsen. Många butiker i bostadsområden och längs vägar har däremot inte märkt av någon minskning och ett flertal har till och med ökat, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden i en kommentar.

Bengt Hedlund tror dock den värsta perioden nu ligger bakom branschen och att det tredje kvartalet lär komma att se bättre ut.

– Den tuffaste perioden var april, maj och halva juni. Efter det lossnade det på många ställen. Eftersom denna sommar är den första i historien då alla svenskar är i Sverige samtidigt, borde det gynna convenience-handeln totalt sett, säger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094