23948sdkhjf

Coop släpper helt nytt butikskoncept – X:-tra

Två butiker öppnade i fredags och ytterligare två öppnar i höst.

Jätteföreningen Coop Väst basar efter sammanslagningen med Kf Göta nu över fler än 170 av Coops totalt cirka 800 butiker i landet.

Föreningen har nu också beslutat att släppa ett helt nytt butikskoncept, X:-tra.

Coop är tillräckligt stora för att testa lite olika saker. Obemannade butiker är ett exempel och det här är ett annat, säger Kf Götas vd Jerry Svennerlind till Fri Köpenskap.

De första butikerna öppnade i Sävsjö och Eksjö i fredags.

– Det är i huvudsak tre saker vi kommer att experimentera med i det nya konceptet. Butiksnamnet, det vill säga butiksuttrycket, prisbilden och sortimentet, berättar Jerry Svennerlind.

Under hösten kommer ytterligare två butiker i Smålandsstenar och Trollhättan att ingå i det nya konceptet. Samtliga butiker är före detta Netto-butiker.

Butiksstorlekarna skiljer sig ganska mycket med ett spektra från omkring 20 till 50 miljoner i omsättning.

– Tre av orterna är mindre orter och i två av orterna finns väldigt få varumärken. I Sävsjö fanns Coop, Netto och Ica. Sedan vi tagit över Netto-butiken känns det som en bra plats för ytterligare ett varumärke. Vi vill testa lite olika sortiment och prisbilder och se vad kunderna uppskattar, säger Jerry Svennerlind.

Eftersom butiksnamnet blir X:-tra, och med tanke på renoveringen av emv-varumärket Xtra, kommer ni att fokusera särskilt på dessa produkter?

– Nej, inte annat än att egna varumärken så klart kommer att finnas i butiken. Något särskilt fokus på dessa produkter skulle jag inte säga att det blir.

Förutsatt att butikerna går bra, hur snabbt kan fler rullas ut?

– Jag vill inte gå så långt i det här läget. Allt beror på vad det är för typ av lägen och butiker. Vi tar en sak i taget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094