23948sdkhjf

Arla leverar starkt

Trots den pågående corona-pandemin blev första halvåret för Arlakoncernen en framgång med en volymtillväxt på hela 10,4 procent.

Läs också: Ny försäljningsdirektör för grossistmarknaden på Arla Sverige

Omsättningen ökade under perioden med 2,8 procent till 5,4 miljarder euro, vilket främst beror på högre varumärkesvolymer inom detaljhandeln på samtliga marknader. Arla ökade även lönsamheten och nådde en nettoresultatandel på 3 procent av omsättningen, en ökning från 2,3 procent under första halvåret 2019.

Trots en volatil omvärld låg mjölkpriset på en stabil och konkurrenskraftig nivå och Arlaintjäningen, som mäter det värde som Arla skapar per kilo ägarlevererad mjölk, åg på 37 eurocent jämfört med 36,1 eurocent första halvåret 2019.

– Det har verkligen varit onormala tider och jag är mycket stolt över våra medarbetare och våra resultat. Covid-19-pandemin är en av de allvarligaste krissituationer jag har upplevt som Arlas koncernchef, och vi – liksom många andra livsmedelsföretag – såg en mycket snabb förändring i konsumenternas matvanor när världens länder stängdes ned, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh i halvårsrapporten.

Konsumtionen för produkter riktade till restauranger minskade kraftigt under perioden men kompenserades mer än väl av försäljningen i handeln. Den totala volymtillväxten från strategiska varumärken uppgick till oöverträffade 10,4 procent. De globala varumärkena Lurpak och Puck ökade med imponerande 17,7 respektive 16,7 procent.

– Vi kanaliserade snabbt mjölk från vår Foodservice-verksamhet till detaljhandeln och lyckades upprätthålla ett stadigt flöde av efterfrågade produkter medan vår Foodservice-verksamhet hittade kreativa lösningar för att stödja sina kunder. Det visar hur robust och flexibelt vårt kooperativär, säger Peder Tuborgh.

Arla lyckades prestera både i Europa och internationellt. I Europa ökade omsättningen med 0,9 procent till 3 178 miljoner euro och internationell såg Arla den högsta omsättningstillväxten på fem år med 22,1 procent, vilket är en ökning till 1 024 miljoner EUR jämfört med 839 miljoner euro under första halvåret 2019

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094