23948sdkhjf

Kraftigt ökad försäljning för Ocado

Brittiska Ocado, som säljer livsmedel online, ökade under perioden juni-augusti sin försäljning med över 50 procent till drygt 587 miljoner pund (motsvarande cirka 6,6 miljarder kronor).

Det skriver BBC.

Förutom coronapandemin bidrog även det faktum att företaget i september växlade till att leverera produkter från Marks & Spencer. Men starten blev inte okomplicerad då Ocado tvingades radera vissa order på grund av hög kundbelastning.

Lanseringsdagen, den 1 september, blev Ocados största dag hittills sett till lagda beställningar. Den genomsnittliga kundkorgen ska också ha ökat femfaldigt, sedan bolaget började leverera Marks & Spencers varor.

Ocado räknar med att för innevarande år ha ett underliggande resultat på 40 miljoner pund.

Nätmatjätten har också skrivit kontrakt med flera stora livsmedelskedjor runt om i världen om att bygga robotiserade e-handelslager, däribland Ica i Sverige. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094