Tror på den egna verksamheten men inte detaljhandeln i stort
Butikshandlarnas framtidstro försämrades något i september. Framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, sjönk till 85,5 i september jämfört med 85,7 i augusti. Därmed har den återhämtning som skett sedan coronautbrottet avstannat. Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer.
Bara inom dagligvaruhandeln ökade optimismen, men endast marginellt. Pilen för tron på försäljningen pekar uppåt, men neråt för lönsamheten. Inom dagligvaruhandeln är också skillnaden väldigt stor i synen på den egna verksamheten och branschen i stort. Framtidsindikatorn är betydligt högre för den egna verksamheten än för detaljhandeln i stort.
Inom e-handeln är det tvärtom. För e-handlarna sjönk dock framtidsindikatorn till 114,9 i september från 115,4 i augusti. Det är också något lägre än motsvarande nivå under 2019.
– Redan innan coronakrisenskedde tillväxten i handeln på nätet, en utveckling som har intensifierats när fler kundgrupper hittat till nätet under pandemin. För många handlare har försäljningen på nätet till viss del vägt upp tappet i de fysiska butikerna men inte hela vägen, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.