23948sdkhjf

Första matsvinnsdagen ska ge "svinnsikt"

Idag den 29 september är det premiär för den internationella matsvinnsdagen. Dagen är ett initiativ från FN:s organ för mat och jordbruk, FAO, och är tänkt att sporra till aktiviteter över hela världen för att uppnå FN:s klimatmål.

Varje år försvinner mellan en tredjedel och hälften av all producerad mat som svinn och i Sverige uppkommer det ungefär 1,3 miljoner ton matsvinn varje år. 

I Sverige har bland annat Livsmedelsverket startat konsumentkampanjen "Hela Sverige får #svinnsikt". Kampanjen har som syfte att konsumenter ska få insikt om att de slänger mat och att det går att göra något åt det. Kampanjen kommer att synas i sociala medier under vecka 40 och 41 och samtidigt lanseras även Svinnsikts-coachen, ett snabbtest på webben där konsumenter kan få tips om hur de kan minska sitt svinn.

I en ny undersökning från Kantar utförd på uppdrag av Matsmart framgår att två av tre svenskar tänker på klimatet när de handlar mat och att nio av tio vill eller redan gör något för att minska sitt svinn.

I samma undersökning framgår att sex av tio svenskar anser att konsumenterna har ansvar för att minska världens matsvinn. Endast en av tio anser att politikerna har ansvaret och lika många anser att livsmedelsproducenterna bör ta ansvar. Två av tio säger att handlarna är de som bör ta ansvar för svinnet.

– Trots att svinnet är en så omfattande fråga med stor påverkan på vårt klimat verkar de flesta tänka att detta är något vi får fixa själva. Det tycker jag är ganska galet. Det är nog inte många som skulle lägga på sina egna axlar att till exempel få till en fossilfri elproduktion globalt. Då tänker man nog snarare att politiska beslutsfattare och andra får hjälpa till lite, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.

Flera av de stora kedjorna har under åren kommit på olika lösningar för att minska sitt matsvinn, däribland Willys som börjat säja fyndlådor med frukt och grönt för 20 kronor och på så vis lyckats rädda över 380 ton i butiker över hela landet.

Även Coop satsar på att minska sitt matsvinn och den 25 september tog styrelsen beslut om att till 2025 ska det svinn som uppstår i Coops egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen

– Vi har länge arbetat aktivt i våra butiker över hela landet för att minska matsvinnet med en rad aktiviteter och satsningar. Nu knyter vi ihop helheten när vi sätter ett tufft mål för hela vår verksamhet samtidigt som vi stärker vårt arbete för att hjälpa medlemmar och konsumenter att minska sitt matsvinn, säger Charlotta Szczepanowski, Chef Kvalitet och Hållbarhet på Coop i en kommentar.

– Att slänga bra mat känns inte bra. På Willys värnar vi både om miljön och våra låga priser och ingen av dem funkar särskilt bra ihop med matsvinn. Därför har vi bestämt oss för att ta upp kampen mot det onödiga svinnet och halvera vårt matsvinn till år 2025. Kunden sparar pengar och vi minskar svinnet i butik – det blir en riktigt bra win-win, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig på Willys, i en kommentar.

År 2018 uppkom det 917 000 ton matavfall i svenska hushåll, varav 420 000 ton bedöms vara onödigt matavfall. Samma år 2018 uppskattas 100 000 ton matavfall ha kasserats i livsmedelsbutiker i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112