23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lågprisutmaningen: DVH-kedjor med lågprisprofil har framtiden för sig

Den svenska dagligvaruhandeln har länge präglats av ett starkt mellanprissegment men lågprisalternativen har alltid funnits i bakgrunden och nu ser de ut att återigen vädra morgonluft.

Den svenska dagligvaruhandeln skiljer sig från den europeiska på två avgörande områden, dels genom en mindre utvecklad e-handel och dels genom en mindre andel lågpris. Men det är samtidigt också de två områden som växer snabbast. Om mycket trycksvärta ägnats åt att skriva om e-handelns tillväxt så är det faktiskt lågprisaktörerna som drar in mest pengar av de två. Utvecklingen sedan 2014 har pekat stadigt uppåt med en tillväxt på i snitt 5,5 procent om året, i jämförelse med 3,1 tillväxt för hela dagligvarubranschen och 2018 låg lågprishandelns marknadsandel inom dagligvaruhandeln på 14,7 procent i jämförelse med 13,4 procent 2014.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.153|