23948sdkhjf

Så är det att jobba som covid-värd i butik

"Var inte rädd för att verka tjatig under pandemin."

Coronapandemin är långt ifrån över, snarare tvärtom när flera länder återigen ser ut att stänga ner och kurvorna för smittade och döda går uppåt. Nu mer än någonsin är det dags att informera kunderna.

Storesupport var tidigt ute med att erbjuda sina kunder särskilda covid-19-värdar i början när smittan bröt ut. Men även om just den tjänsten inte använts i någon större utsträckning tycker Storesupports vd och koncernchef Peter Erikson att erbjudandet gett ett annat positivt resultat.

– Det uppstår en dialog bara då man erbjuder tjänsten. Det vi upptäckte är att många vill ha sin egen personal, kanske de anställda som folk känner igen och är trygga med, för att möta kunderna, säger han.

En av de som jobbat som just covid-19-värd är Hannie Fagrell.

– Fast det var bara en gång när det bröt ut under påsken. Jag och en kollega stod vid entrén och uppmanade större klungor att tänka på att hålla avstånd och gick runt i butiken för att se att folk höll avståndet, säger hon.

Hannie Fagrell menar att även om just behovet av inhyrda covid-19-värdar är lågt så har rutinerna och arbetssättet med covid-19 blivit en del av det vanliga arbetet med allt från särskilda lappar och rikligt användande av handsprit. Även särskilda västar på personalen menar hon kan vara en enkel men effektiv metod för att öka avståndet.

– Västarna syns och gör folk påminda om att det finns en risk och att man ska hålla avståndet. Är man stressad och inne i sina egna tankar när man går in i en butik är det lätt hänt att man glömmer bort att man ska hålla avståndet. Då är det bra att påminna med just västar på.

Överlag anser Hannie Fagrell att de butiker hon jobbar i sköter sitt arbete bra och hon menar att det bästa just nu är att fortsätta på den inslagna vägen.

– Det är att  bara fortsätta att göra det vi gör, fastän en del kanske tycker att det är tjatigt, säger hon.

Peter Erikson menar att pandemin har gjort att kunderna i större utsträckning själva har anpassat sitt beteende och att det öppnat upp för dialog och spontana lösningar också.

– Jag var själv i butik häromdagen och där hade det formats en kö med avstånd till tomaterna när folk skulle plocka. Tidigare hade man bara sträckt sig över och förbi varandra tror jag.

Den här spontana dialogen har också gjort att butikerna själva börjat föra dialogen med kunderna på ett nytt sätt.

– Jag tror att man har lärt sig en sak och det är att våga stå emot och säga ifrån när folk är upprörda. Det har blivit en bättre dialog och jag hade faktiskt en handlare häromdagen som sa till mig att han tycker att det känns som att det är en vänligare butik nu, säger Peter Erikson.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.099