23948sdkhjf

Årets kassazon: Mer variation och jämnare flöde

För två år sedan byggde Ica Maxi Kalmar om hela kassalinjen. Strävan efter att alltid ligga i framkant vad gäller förnyelse och utveckling av koncept har visat sig framgångsrik.

Vid entrén till Ica Maxi Kalmar står en vepa med budskapet att butiken är vinnare av Årets kassazon 2020 på Dagligvarugalan.

– Först blev vi överraskade då det finns många bra butiker i Sverige, men nu känns det välförtjänt, säger Sofia Wilén, kassachef.

– Butiken, med handlare Patrik Wiberg i spetsen, strävar ständigt efter förnyelse och förbättring, och personalens engagemang har också stor del i att vi vinner priset.

Grunden till årets pris lades för två år sedan när butiken började planera för en ombyggnation av hela kassalinjen. Ica Maxi Kalmar beslutade att minska antalet traditionella kassor från åtta till sju och istället öka antalet snabbkassor och förbättra möjligheterna till självskanning. En stor kontrast mot när Annica Magnusson, HR-ansvarig och försäljningschef vid servicelinjen, började arbeta i butiken premiäråret 1986.

– De största förändringarna är tekniken, köpvanorna, miljöarbetet och betalningsmöjligheterna. Då hade vi elva traditionella kassor, och färre kunder än idag. Nu är vi nere på sju bemannade kassor och vi tror inte att det slutar där.

Under ombyggnationen byttes alla inventarier i kassalinjen och de nya bemannade kassorna utrustades med Awals moderna koncept där utvalda varor och varumärken exponeras på ett tilltalande sätt med bra belysning och struktur.

Vid kassornas gavlar är kvällstidningar, bilagor, påsgodis, choklad och dryck synligt placerat. På hyllorna ovanför kassabanden finns batteri, halstabletter, naturgodis, tuggummi och receptfria läkemedel. På flera ställen i kassalinjen finns select & collect-skärmar för snus, cigaretter och kondomer och vid snabbkassorna står alltid en pall med olika erbjudanden, bland annat juleskum och saffran under julen.

Sex tips från Sofia Wilén för att förbättra kassalinjen

* Engagera personalen, gör dem delaktiga och ha roligt på jobbet! Vill du att din personal ska ställa upp för dig, måste även du ställa upp för din personal.

* Håll koll på tekniken som ständigt utvecklas. Det finns alltid något som kan göra linjen lite vassare.

* Den visuella aspekten! Populära varor, med god lönsamhet, i en fräsch och modern kassalinje ger en inbjudande helhet.

* Samarbeta över avdelningar för att klara knepiga situationer.

* Sista anhalten innan betalning är en klockren plats att exponera lite extra roliga saker. Varför inte något lokalt eller butiksproducerat?

* Viktigast av allt! Se till att överträffa kundens förväntningar och få dem att lämna er butik med en riktigt härlig känsla. 

– Sedan ombyggnationen har självskanningsandelen ökat med 7 procentenheter. Att allt är mycket fräschare och bättre strukturerat gör det trevligare för kunder att handla och roligare för personalen att gå till jobbet, säger Sofia Wilén.

– Nu är det också mer ytor i kassalinjen, vilket har varit en stor fördel under pandemin. Personalen har fått en bättre arbetsplats med mer modern teknik och bättre komfort. Rullvågen har ersatts av en bandvåg och med de nya kassadiskarna är det lättare för kassören att både stå och sitta ergonomiskt rätt i kassan.

Den största förändringen är enligt kassachefen att det har blivit ett jämnare flöde genom kassalinjen och att personalen har ett mer variationsrikt arbete idag. Personalen byts av regelbundet i kassorna och fördelas sedan på snabbkassor, självskanning, onlinehandel, eller extra resurs i förbutik och café.

– Vi har alltid minst en anställd vid snabbkassorna. För att upprätthålla ett jämnt flöde även när det är mycket kunder går personalen förbi kassaköer och informerar kunder med under 20 varor att det går bra att välja snabbkassorna.

– På tisdagar när vi har seniorrabatt försöker vi uppmuntra seniorerna att välja snabbkassorna, och det är kul att se deras glädje när de klarar av det själva. Nu ser vi allt fler seniorer som väljer det betalningsalternativet.

Ica Maxi Kalmar har sex kassaledare som är behjälpliga och ser till att allt flyter på. Enligt Sofia Wilén är en av kassaledarnas viktigaste uppgifter att se till att personalen mår bra och känner sig delaktiga i butikens målsättning. Alla 40 medarbetare i kassalinjen ska förstå vilka mål butiken jobbar mot, hur och varför butiken jobbar med dessa mål, och hur man ska vara mot kunder och arbetskamrater.

– När de anställda är delaktiga och känner sig sedda ökar engagemanget, och det blir roligt att gå till jobbet. Det finns en familjär känsla i kassalinjen som även kunderna märker av och ibland kommenterar.

Annica Magnusson, som även arbetar mycket med butikens onlinehandel, flikar in att det också finns ett bra naturligt ledarskap i kassalinjen och syftar då på 25-åriga kassachefen Sofia Wilén som på fyra år har gått från vikarierande kassör till kassachef.

Sofia Wilén berättar att medarbetarna tillsammans försöker anordna olika personalaktiviteter, vilket ytterligare ökar gemenskapen.

– Nu har vi fått anpassa oss efter pandemin, men i början av sommaren samlades vi i Kalmarsundsparken för fika och brännboll och nu i oktober ska vi ut och äta. Det är enkla saker, men det bidrar till trivsel på arbetsplatsen, säger Sofia Wilén.

Pandemins utbrott under våren var en stor prövning för organisationen. All personal med symptom uppmanades att stanna hemma, och vid ett tillfälle var drygt 20 personer i servicelinjen hemma från jobbet. Situationen löstes genom att kalla in studenter som skulle sommarjobba. Samtidigt ökade Ica Maxi Kalmars onlinehandel, som redan innan pandemin var störst i Sverige, från en andel på 10 procent till 15 procent.

– Som tur är byggde vi ut lokalerna för vår onlinehandel under 2019 med riktigt kylrum och frysrum, men fortsätter utvecklingen i den här takten behöver vi snart ännu större utrymmen, förklarar Annica Magnusson och fortsätter.

– Att vi är störst i Sverige är nog en kombination av att vi är duktiga i kommunikation och utförande, och att staden har en lagom storlek, med inte för stora eller för korta avstånd mellan affär, jobb och hemmet.

Hur ser då framtidens kassalinje ut? Både Sofia Wilén och Annica Magnusson tror att självskanningen och snabbkassorna kommer öka, att ytterligare en traditionell kassa kan försvinna och att det skapas tillfälliga bemannade kassor vid storhelger.

– Lösningen är kanske en snabbkassa där man kan vända på skärmen och växla till bemannad kassa. När vi gjorde om kassalinjen tittade vi på en lösning från ITAB där kassören bemannar två kassor. Kunden skannar och kassören som står mellan kassorna tar betalt, berättar Annica Magnusson.

– När det kommer ut på marknaden och testats av Ica kommer vi titta närmare på det. Vi strävar som sagt ständigt efter förnyelse och utveckling.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094