23948sdkhjf

Butikerna brister i coronaskydd

Coronapandemin har gjort att i princip alla verksamheter i landet har fått anpassa sin verksamhet för att minska spridningen och de svenska butikerna är inget undantag. Men även om det är få butiker som helt låtit bli att införa åtgärder finns det stora brister menar bland annat Handelsanställdas förbund.

I en ny undersökning bland cirka 900 skyddsombud framkommer det att två av tre butiker utfört riskbedömningar ,men att fyra av tio riskombud menar att dessa inte varit tillräckliga. Endast en tredjedel har sedan åtgärdat de brister som framkommit. Enligt undersökningen har de anställda sällan fått vara med i arbetet med riskbedömningarna och även om handsprit och markeringar har varit vanliga har få butiker utsett ansvariga för att se över trängseln i butik.

– Det är butiksägare som har det yttersta ansvaret för både arbetsmiljön för anställda och kundernas säkerhet. Om man inte redan tagit detta ansvar är det läge att göra det nu. Det är dags att skärpa sig. Vi kommer intensifiera arbetet att se till att våra medlemmar och anställda i branschen är trygga på jobbet under julhandeln, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handelsanställdas förbund i en kommentar.

Arbetsmiljöverket utförde en särskild coronatillsyn i somras där de undersökte 330 butiker, systembolag och apotek där de fann att en tredjedel av dessa hade brister.

– Något av det vanligaste felet vi såg var då ett huvudkontor skickar en riskbedömning som inte gäller lokalt. Man måste hela tiden ha levande riskbedömningar och man kan behöva olika riskbedömningar för olika tider och platser. Det är skillnad på en liten butik på landsbygden och en stor butik i Stockholm, säger Elin Löfström-Engdahl, projektledare på Arbetsmiljöverket till Fri Köpenskap.

Förutom att skräddarsy riskbedömningar uppmanar Elin Löfström-Engdahl även arbetsgivarna till att än mer informera personal och kunder att stanna hemma vid tecken på sjukdom, utöka sina städrutiner, se över sina rutiner för upplockning av varor för att lägga dem på andra tider än när butiken har många besökare. Liksom Handels menar Elin Löfström-Engdahl att personalen i stor utsträckning bör delta i skyddsarbetet .

 –Vi har också kontrollerat intern tillbudsrapportering eftersom det är en mycket viktig del i arbetsmiljöarbetet. Tillbud pekar tydligt ut vilka risker som finns och var åtgärder behövs.Som arbetsgivare har man mycket att vinna på att få sin personal att aktivt delta i arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen, exempelvis genom just tillbudsrapportering, säger hon.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141