23948sdkhjf

Svenska företag tror på sin konkurrenskraft trots konjunkturen

Den svenska livsmedelsindustrin tror, trots en allmän konjunkturnedgång och en stark krona, att de under det tredje kvartalet ökat i konkurrenskraft, det framgår av Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev. Hela 45 procent av de tillfrågade företagen att konkurrenskraften ökat.

– Att företagen upplever en ökad internationell konkurrenskraft, trots den kraftigt förstärkta kronan visar att 2020 inte varit ett år som andra. De svenska livsmedlens höga kvalité och hållbarhet tycks i krisen uppväga för de relativt sett ökade priserna, säger Carl Eckerdal, chefsekonom för Livsmedelsföretagen i en kommentar.

Under året har det skett ett skifte mot dagligvaruhandeln på grund av den pågående coronapandemin vilket gjort att branschen i stort kunnat skapa tillväxt även när exporten minskat.

– Det är ett styrkebesked från Sveriges tredje största industrigren att kunna uppvisa tillväxt under en period av allmän konjunkturnedgång. Samtidigt är det mycket oroande att se hur försäljningen mot besöksnäringen fortsätter att sjunka. Tillsammans med en haltande export innebär detta att livsmedelsproducenternas beroendeställning till dagligvaruhandelns aktörer stiger, säger Carl Eckerdal.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109