23948sdkhjf

Undersökningar: Gärna hållbart men svårt hitta varorna

Det finns mycket att göra för att underlätta för kunderna att äta mer vegetariskt och veganskt. Två separata undersökningar från Orkla respektive Coop visar att fler vill handla hållbart, men utbudet är inte särskilt inspirerande och informationen kunde bli bättre.

I Demoskop-undersökningen som Coop låtit göra svarar nästan häften av svenskarna att de tycker att det är svårt att förstå om de livsmedel de köper är hållbart producerade eller inte. Bland svarande över 65 år är andelen ännu högre.

På frågan om vad som är det största hindret för att handla livsmedel som är hållbart producerade så svarar de allra flesta att priset är största hindret (37 procent) följt av information (26 procent) samt den egna kunskapen om hållbarhet (10 procent). 

– Vår roll som matkedja är att fortsätta förbättra vår information, erbjuda fler hållbara alternativ och göra tydligare märkningar, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetsdirektör Coop Sverige.  

Enligt Orklas undersökning är det bara 22 procent av konsumenterna som blir inspirerade i butiken att handla vegetariskt och veganskt. 

– Det får man väl ändå säga öppnar upp för en ökad försäljning för de butiker som satsar mer inom området, säger Maria Tilly marknadsdirektör Orkla Foods Sverige.

Orkla Sustainable Life Barometer visar också att bara fyra av tio svenskar tycker att det veganska och vegetariska utbudet är tillräckligt och endast hälften anser att produkterna är lätta att hitta i butik.

– I studier har vi sett att veganer gärna vill se det veganska sortimentet samlat i sin butik medan flexitarianer kan bli mer benägna att köpa en vegobulle när den ligger bredvid en köttbulle, fortsätter Maria Tilly.

Pris och konsistens är två av de saker som spelar in när svenskar väljer växtbaserade rätter, men allra viktigast är smaken. I en jämförelse med övriga nordiska länder och Baltikum är svenskar piggast på att testa veganska färdigrätter. Nästan sex av tio svenskar äter vegansk korv någon gång per månad, enligt undersökningen.

Ica Maxi Nacka införde en egen gång för ekologiskt och ökade försäljningen med 70 procent. Läs mer om hur vinnaren av Årets ekoinsats på Dagligvarugalan gick till väga här.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.172