23948sdkhjf

Stigande framtidstro i butikerna – mest i dagligvaruhandeln

Framtidstron stiger i såväl dagligvaru- som sällanköpsvaruhandeln, enligt Handelsbarometern för februari från Svensk Handel.

Framtidsindikatorn, som sammanfattar tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet, ökar med 7,2 enheter till 85,5 totalt för alla butiker. Dagligvaruhandeln ökade mest med 8,5 enheter till index 90,0. Indexet ligger dock lägre än vid samma period ifjol. 

– Coronakrisen har inneburit ett riktigt stålbad för stora delar av handeln och att fler butikshandlare återigen ser ljusare på tillvaron är glädjande. Att takten i vaccinationsarbetet inte tappar fart blir samtidigt avgörande för handelns möjligheter att återhämta sig, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Svensk Handel siar att ökad optimism härrör bland annat till det kalla vintervädret som drivit upp försäljningen inom vissa segment.

I e-handeln håller optimismen i sig även om den så kallade Framtidsindikatorn minskar en aning, med 0,7 enheter till 119,4. E-handlarnas försäljningsförväntningar minskade med 4,1 enheter till index 131,0 i februari. 

– E-handeln har gått som tåget genom hela coronapandemin. I februari minskar dock framtidstron något, e-handlarnas tro på den framtida försäljningen faller tillbaka från höga nivåer, säger Karin Johansson.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063