23948sdkhjf

Sänkta kostnader höjde Coop Nords resultat

Coop Nords försäljning minskade till 4 398 miljoner kronor under 2020, visar föreningens årsredovisnng. Det är en minskning med 1,2 procent för föregående års omsättning på 4 445 miljoner kronor.

Restultatet efter finansiella poster förbättrades till 74,2 miljoner kronor (30,4).

– Tack vare en god kostnadskontroll förbättrar vi årets resultat jämfört med föregående år, säger nye vd:n Henrik Skyttberg i en bokslutskommentar.

En stor orsak till den minskade försäljningen är den uteblivna gränshandeln. Föreningen investerade 35 miljoner kronor i den nya Stora Coopbutiken i Storlien, som öppnade i april.

Strax före invigningen införde Norge reserestriktioner för norska medborgare. Detta har inneburit en utmaning för butiken vars kunder till stor del kommer från andra sidan gränsen.

– Det blev inte den invigning vi hade planerat och hoppats på. För att säkra livsmedelsförsörjningen för de närboende valde vi att låta butiken vara öppen trots stängd gräns. Det känns tryggt att veta att när gränsen till Norge väl öppnar igen står vi redo med en ny fin butik och kan välkomna våra norska kunder igen, säger Henrik Skyttberg.

I början av året startade hamstringshandeln och Coop Nord fattade snabbt beslut om att erbjuda onlinehandel i snabbare takt i fler butiker. Framförallt är det Hämtakonceptet man satsat på.

Online erbjuds nu i 23 procent av Coop Nords butiker och fler enheter kommer öppnas under 2021.

”Vi har ställt om i organisationen, infört nya rutiner och arbetssätt för att kunna tillgodose behov och för att leva upp till nya lagar och restriktioner”, skriver föreningen i sin bokslutskommuniké.

Under året har Coop Nord gjort fortsatta investeringar. Hyresavtal har tecknats för etableringar av butiker i Bredsand, Sundsvall och i Holmsund, Umeå.

Först i tur står Bredsand som beräknas öppna under april i år. Butiken i Holmsund väntas öppna under 2022. Sedan tidigare finns kontrakt för nya butiker i Östra station, Umeå och i Norrböle, Skellefteå.

– Vi fortsätter att investera i vårt butiksnät och vi vill fortsätta att växa, säger Henrik Skyttberg. Vi vill finnas där våra medlemmar och kunder finns. Vårt område sträcker sig över tre län Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Samtidigt pågår vår största miljösatsning hittills med att ställa om våra butiker till miljövänliga kylar och frysar som minskar våra koldioxidutsläpp och sänker vår elförbrukning.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.142