Det är fortfarande Icas största och minsta format som går bäst när Icagruppen presenterar siffrorna för butiksförsäljningen under februari.
Försäljningen steg med 1,9 procent, både totalt och i jämförbara butiker.
Maxibutikerna ökade sin försäljning med 5,2 procent, 4,3 procent i jämförbara butiker, och Ica Nära ökade med 1,5 procent, 3,2 procent i jämförbara butiker.
Supermarketformatet fortsätter att ha det tungt, och redovisar en negativ utveckling.
Nytt för i år är att Ica nu lagt till online-avgifterna i försäljningssiffrorna. Onlineförsäljningen i sig ingår sedan tidigare.
Detta motsvarar ca 30 miljoner kronor eller 0,3 procent av försäljningen för januari-februari. För att nå jämförbarhet har 2020 års siffror justerats.
Icagruppen bedömer att kalendereffekten för februari månad uppgår till -3,6 procent. Den negativa kalendereffekten beror på skottdagen i fjol.
Februari 2021 | Januari – februari 2021 | ||||||
Butiksförsäljning exkl moms |
Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara | Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara | |
Ica Maxi | 3 160 | 5,2% | 4,3% | 6 496 | 7,1% | 6,2% | |
Ica Kvantum | 2 407 | 1,4% | 1,5% | 4 956 | 2,8% | 3,1% | |
Ica Supermarket | 2 784 | -1,0% | -1,1% | 5 728 | 0,6% | 0,6% | |
Ica Nära | 1 432 | 1,5% | 3,2% | 2 937 | 3,7% | 5,3% | |
Total | 9 784 | 1,9% | 1,9% | 20 117 | 3,6% | 3,6% | |