23948sdkhjf

Ett år med corona – så står sig Icas profiler i jämförelse

Efter ett ovanligt starkt år med ökad försäljning i dagligvaruhandeln kan försäljningssiffrorna nu jämföras med den första vågen av corona-pandemin.  

Mars månad 2020 var en bunkringsmånad när första vågen av smittan svepte över landet och försäljningen i jämförbara Ica-butiker steg då med hela 10,8 procent. I jämförelsen med den månaden ser Icas siffror mer modesta ut i år då försäljningen under mars 2021 istället endast ökade med 0,8 procent i jämförbara butiker. Utvecklingen påverkades dessutom positivt med en kalendereffekt på plus 3,2 procent  eftersom påsken inföll något tidigare än under 2020.

Det är fortfarande Icas största format, Maxi, som presterade bäst under påsken då dessa butiker låg på plus 2,7 procent. Det är bra högre än tvåan Kvantum på 0,3 och Nära med 0,2 procent. Supermarket-butikerna gick till och med tillbaka något i försäljningen med -0,6 procent.

Totalt sålde Ica för cirka 11,2 miljarder kronor under mars 2021 och under perioden januari-mars ökade försäljningen i samtliga butiker till 2,6 procent.

Mars 2021 Januari – mars 2021
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara
Maxi Ica Stormarknad 3 648 3,2% 2,7% 10 143 5,7% 4,9%
Ica Kvantum 2 726 0,9% 0,3% 7 682  2,1%  2,1%
Ica Supermarket 3 174 -0,4% -0,6% 8 902 0,2% 0,1%
Ica Nära 1 637 -0,9% 0,2% 4 574 2,0% 3,4%
Total 11 183 1,0% 0,8% 31 300 2,7% 2,6%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11