23948sdkhjf

”Lokala aktörers viktiga avtal får inte glömmas bort”

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, och Karin Johansson, vd Svensk Handel, i en replik på DLF:s kritik mot Svensk Handels debatteknik i frågan om otillbörliga affärsmetoder.

Jörgen Friman, vd för Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF), skriver i ett debattinlägg att Svensk Handel försöker ge en felaktig bild av verkligheten genom att påstå att butiker gör inköp direkt med leverantörsföretag. Vi ser därför ett behov av att tydliggöra vad sakfrågan handlar om. 

Men låt oss först påminna om UTP-lagstiftningens kärnfråga. Syftet med direktivet är att skydda den lilla säljaren mot den maktobalans som kan uppstå gentemot en större köpare. Regeringen har dock vantolkat detta syfte och föreslår istället att även de allra största leverantörsföretagen ska skyddas mot sina kunder, stora som små.

Köpare i livsmedelskedjan kan till exempel vara en dagligvaruhandelsaktör som köper en livsmedelsprodukt från en leverantör eller ett livsmedelsföretag som köper en råvara från ett annat tillverkande företag eller lantbrukare. Köpare finns alltså i livsmedelskedjans alla led. När den mindre DLF-medlemmen ska köpa en insatsvara från en riktigt stor leverantör är det alltså det lilla företaget som skulle få ökade skyldigheter om regeringens förslag blev verklighet.

Hur var det då med butikernas inköp av varor? I Sverige finns runt 3 200 fysiska livsmedelsbutiker. Utöver det finns servicebutiker, kiosker, e-handelsföretag med livsmedel med mera, som varierar i storlek, format och hur de styrs. Bland denna uppsjö av verksamheter finns de som är helt centralt styrda och inköpen sker till största delen av en central inköpsorganisation. Men det finns också en stor mängd verksamheter som ägs av enskilda handlare. 

Ungefär en fjärdedel av alla inköp en enskild handlare gör kommer via egna kontakter och avtal utanför centrala inköp. En viktig del av dessa är lokala leverantörer, men det är också mycket vanligt med egna kontakter och avtal med de större leverantörerna som komplement till de leveranser som kommer centralt.

DLF har precis som Svensk Handel och Svensk Dagligvaruhandel ett stort antal medlemmar, stora som små. När UTP-lagstiftningen implementeras i Sverige hoppas vi att det sker på ett sådant sätt att även våra mindre företag i livsmedelskedjan får rimliga förutsättningar att driva företag och att grundsyftet bibehålls, att det lilla företaget skyddas mot det stora. Inte tvärtom. Det borde rimligtvis flera av DLF:s mindre svenska medlemsföretag också tycka är rätt väg att gå.

Karin Johansson, vd Svensk Handel
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

Artikeln är en del av vårt tema Debatt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.095