23948sdkhjf

Ica växlar upp automationen: ”Hela branschen går åt det hållet”

Bakom produkter och hyllor sker en digital revolution i takt med att maskininlärning ökar och datasystemen förbättras. Inte minst inom området autoorder där allt fler parametrar kopplas på. "Hela branschen går åt det hållet. Det vi tittar mycket på just nu är kampanjprognoser och kannibaliseringseffekter", berättar Richard Belec, utvecklingschef för området varuförsörjning på Verksamhetsutveckling och IT hos Ica Sverige.
Automatisk order från butik, AOB, har funnits i dagligvaruhandeln sedan de första prototyperna dök upp för ett 20-tal år sedan. Sedan dess har allt fler varusegment kopplats på successivt och i dag sköts den stora majoriteten av varubeställningarna till butikerna automatiskt via datasystem och med mycket liten handpåläggning från butikspersonalen. ...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Prova på-prenumeration
30 dagar för 0 kr.
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Fri Köpenskap och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.064