23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Butikens fejkade brödhylla halverade svinnet: ”Kunderna lika nöjda”

Butikerna vill ha välfyllda brödavdelningar men som resultat ökar svinnet. Det har Stora Coop Visby nu hittat en lösning på. ”Brödhyllan ser välfylld ut, men det är den inte”.

Bröd är en av de största banditerna när det gäller svinn i livsmedelsbutiker. Stora Coop Visby, som arbetar stenhårt med att minska svinnet och vara den goda kraften på Gotland har klurat på det bekymret ett tag.

Leverantörerna sköter vanligtvis påfyllningen av bröd i livsmedelsbutiker, och har svinnet medräknat i kalkylen från början. Samtidigt säljer en välfylld brödavdelning betydligt bättre än en med många hål. Här uppstår ett problem, något som Stora Coop Visby stört sig på. 
– Svinnet i brödavdelningen var så högt som tio procent och det är knappast något unikt för oss. Leverantörerna fyller upp för att det ska se fullt ut och tar tillbaka bröd som kunderna inte vill köpa. Svinnet är medräknat i priset så varken butiken eller leverantören har några kortsiktiga orsaker att ändra på systemet, säger Markus Wahlgren, butikschef hos Stora Coop Visby.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078