23948sdkhjf

Kinas återhämtning lyfte Valio

Valios affär under 2020 påverkades kraftigt av den pågående coronapandemin. Trots detta ökade Valio-gruppens totalal försäljning med 1,2 procent till 1 808 miljoner euro (1 787 miljoner) det framgår av företagets senaste årsrapport.

Liksom för många andra livsmedelsaktörer sjönk Valios försäljning till horeca-marknaden, vilket kompenserades av försäljning till dagligvaruhandeln. 

Försäljningen på Valios hemmarknad minskade dock totalt med 0,9 procent men samtidigt ökade exporten med 4,3 procent till 746 euro (715) miljoner.  Den kinesiska marknaden som återhämtat sig snabbt efter coronautbrottet under 2020 ökade med hela 40 procent i jämförelse med föregående år.

– Trots tillväxten är Valio en liten aktör i Kina. Vår viktigaste uppgift blir att ytterligare förbättra lönsamheten i exporten och bygga igenkänning för våra produkter och varumärken, skriver Valios vd Annikka Hurme i rapporten.

Valio kunde året också visa en mjölkmarginal på 861 miljoner euro (838 miljoner euro) och mjölkavkastningen hamnade på  41,5 cent per liter (41,2).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094