23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

E-handeln drog upp försäljningen i maj – trots höga jämförelsetal

Dagligvaruhandelns försäljning ökade med 1,1 procent i maj, jämfört med maj förra året, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Butiksförsäljningen backade något, -0,3 procent, men e-handeln ökade med 26,1 procent. 16,9 procent för hemleverans oc 36,3 procent för click-and-collect. Starka siffror med tanke på att e-handeln rusade med 100 procent i maj förra året.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj månad till 6,4 procent.

– E-handelsförsäljningen gick fortsatt starkt och växte med över 25 procent, trots en försäljningsökning med över 100 procent i maj i fjol. E-handelsandelen på 6,4 procent är dock årets lägsta notering, men klart över nivån i maj förra året då den uppgick till 5,2 procent, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

– Den fysiska försäljningen minskade något under månaden. Värt att notera är att tillväxten i de fysiska butikerna var stark under hela förra våren. I maj i fjol var tillväxten i fysisk butik 5,4 procent, fortsätter hon.

Kalendereffekten beräknas till -0,4 procent för maj månad. Rräknar man med ökade den totala försäljningen i maj med 1,5 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.129