23948sdkhjf

Matsvinn: Nudging i butiken fungerar

Ny studie visar hur butikerna kan påverka kunderna.

Matsvinnet har blivit en allt viktigare fråga för dagligvaruhandeln under åren. En stor del av svinnet sker dock inte i butikerna eller produktionen utan i konsumentledet. Men även där kan handeln påverka visar en ny studie.

I studien utförd av Ramboll och Impactually för Livsmedelsverkets räkning framgår det att olika former av skyltning påverkade kundernas beteende  och i slutändan mängden svinn.
Fyra olika varianter av skyltning för färskvaruprodukterna gurka och broccoli testades i åtta butiker från två kedjor som sedan följdes upp av försäljningsstatistik och en enkät.

Av de olika varianterna av skyltning framgick det tydligt att multipris med ett meddelande om att se till att använda produkten, så kallad nudging, minskades svinnet. Även utskrivet jämförpris hade effekt. Störst effekt visade sig nedsatt styckpris ha.

– Det känns roligt att vi nu kan visa konkreta exempel på hur dagligvaruhandeln kan göra skillnad för konsumenternas matsvinn. Vi hoppas att rapporten ska inspirera både butikskedjor och enskilda butiker i deras hållbarhetsarbete, säger Livsmedelsverkets projektledare Karin Fritz i en kommentar.

I studien uppmuntras dagligvaruhandeln bland annat att konkretisera sin roll för hushållens matsvinn, testa fler produktgrupper med den här metoden och var försiktiga med multipriser för varor med kort hållbarhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126