23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Utmaningarna för fisken – att utbilda konsumenterna

Flera av fiskens utmaningar handlar om att utbilda konsumenterna. Det menar Trym Eidem Gundersen, ny nordisk direktör hos Norges Sjömatråd.

Livsmedelsverkets uppmaningar är tydliga. Ät fisk 2-3 gånger i veckan, välj miljömärkt och variera mellan feta och magra fiskar. De flesta svenskar är medvetna om fiskens hälsofördelar men ändå är det få som kommer upp i den rekommenderade mängden.

Orsakerna till det är flera, menar Trym Eidem Gundersen, ny Norden-direktör för Norges Sjömatråd. Han kommer närmast från rollen som fiskeriutsänd i Italien där han under fem års tid varit med och gjort landet till en av de viktigaste exportmarknaderna för norsk lax. Dessförinnan var han i nio år vd för Salmon Brands, och bland annat övergripande ansvarig för att utveckla den svenska marknaden för varumärket Salma Lax.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142|