23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Här testar butiken ”svinnskärm”

Direktreklam med erbjudanden av varor som håller på att gå ut.

Att märka upp och sälja varor med kort bäst-före-datum till lägre pris eller på annat sätt använda sig av varor som håller på att gå ut blir allt vanligare i butik. En ny lösning för att premiera försäljningen av dessa varor testas nu på Ica Kvantum Sannegården i Göteborg.

Butiken har länge aktivt jobbat med att minska sitt svinn och har ett tillsammans med företaget Whywaste samlat in svinndata för att lättare kunna jobba med från i butik. Den datan har nu under en tid använts till en särskild skärm där annonser, så kallade svinnerbjudanden, automatiskt genereras. Här visas även upp hur många varor som butiken hittills har räddat.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.139